Är en billig luftvärmepump något att ha?

Håller på att bygga en sommarstuga på 36kvm och ska troligen sätta in en luftvärmepump. Eftersom det "bara" är en liten stuga så behöver man ju inte den kraftigaste pumpen. Så vad är det man offrar om man köper en billig pump t.ex. Julas Qlima för 4499 kr (3,4 kW).

Är kvaliteten okej på en sån pump eller behöver jag räkna med betydligt kortare livslängd?

Har en Jula luftvärmepump sen 3 år ungefär. Fungerar fortfarande bra och ger bra värme även när det är relativt kallt, använt den som enda värmekälla sen vi installerade den. Lite svår att hålla en jämn temperatur men det kanske är nackdelen med alla luftvärmepumpar.

Tack Martin, låter betryggande ändå. Det skiljer ju så pass mycket pengar så man blir ju lite orolig hur billigt skräp som sitter i pumpen. Men man får ju 3 såna pumpar för samma pris som mer "etablerade" märken. Som säkert håller längre, men håller dom 3ggr längre...

Ja precis. Vi är nöjda med våran men de dyrare är säkert effektivare osv men till en sommarstuga på 36kvm hade iaf jag kunnat tänka mig att köra på en sådan.

Bättre gråta en gång.

Förstår vad du menar och jag brukar nog oftast tänka att kvalitet lönar sig i längden. Därav min oro för ett sånt här köp men tror nog också att de billiga modellerna blivit bättre med åren. Just effektiviteten och jämn värme osv är ju inga problem i en liten stuga som mest ska ha underhållsvärme på vinterhalvåret.

1 gillning