Är det värt att byta till Apples nya AirPods?

Från sajten:
Är det värt att byta till Apples nya AirPods? | Teknikveckan




Äntligen kom det som många har gått och väntat på, ett par uppdaterade AirPods som stödjer Qi-laddning och enklare användning av Siri – men är det värt att byta upp sig?

Undertecknad var väldigt skeptisk till AirPods när de först lanserades på marknaden i slutet av 2016 och tyckte som många andra att det helt enkelt såg tokigt ut när folk gick runt med dem på stan. Men med tiden så började jag vänja mig och sedan fick jag ett par i present och sedan dess har AirPodsen aldrig lämnat min sida. Nu två och ett halvt år senare lanserar Apple en uppdaterad version av sina hörlurar och utseendemässigt bjuds det inte på mycket nytt, men på insidan desto mer.

Vad är nytt?

Det finns egentligen två sätt att skilja på det gamla fodralet och det nya och det är att det nya har laddningsindikatorn på utsidan istället för inuti fodralet och den fysiska parningsknappen på baksidan har flyttats upp en aning. Version två av AirPods har stöd för Qi-laddning vilket innebär att du kan placera fodralet på valfri trådlös laddare och slippa fippla med laddkablar. W1-chippet är även utbytt mot ett nytt chipp som kallas H1 som dels ger stöd för att reagera på ”Hej Siri”-kommandot och ska även ge förbättrad räckvidd, det går numera även 50 procent snabbare att hoppa mellan enheter och hörlurarna har 30 procent mindre latens.

När det kommer till batteritid så är inget ändrat när det kommer till att lyssna på musik, men däremot får vi en timmes extra taltid med de nya hörlurarna vilket är välkommet. Flera användare på forum runt om i världen påstår även att ljudet är bättre, men vi lyckas inte höra någon skillnad, och det är inte heller något som Apple har utannonserat som en ändring. IfixIt har även monterat ned fodralet i molekyler och konstaterade att Apple har stärkt skyddet mot vatten en aning, så råkar du kasta in ditt fodral i tvättmaskinen så kan chansen för att dom överlever vara lite större.

Så är det värt att byta upp sig?

Både ja och nej, vill du minimera antalet kablar hemma och kunna ladda trådlöst, och samtidigt få lite snabbare anslutning och kunna aktivera Siri via hörlurarna så är det bara att köpa. Men är det inga funktioner som du verkligen vill ha så är det bättre att fortsätta använda dina gamla AirPods. Värt att notera är att de nya AirPodsen går att köpa utan det laddbara fodralet, och själva fodralet går också att köpa löst om det bara är den trådlösa laddningen du är ute efter. Men om det är så att du inte har ägt AirPods sedan tidigare så är det läge att slå till, vi anser att Apple bjuder på den absolut bästa true wireless-upplevelsen på marknaden och får vi bestämma så är det värt prisskillnaden att köpa fodralet med stöd för trådlös laddning.

 

2 gillningar

Är dom värda att köpa om man köra Andorid lur? Eller ska man titta på någonting annat då?

Min fru kör Airpods med en Oneplus 6T och det funkar kalas, finns appar att ladda ned så man kan mappa vad som ska ske om man duttar på dom etc :slight_smile: Så gillar du passformen är Android egentligen inget hinder.

Köpte nya !! Dock utan qi … då kunde ja ju köpa en 30w till o så blev de en usbc laddare till klockan oxå :joy::man_shrugging:t2:… du vet ju hur ja e :relaxed:

Någon vettig i din familj, grattis! :slight_smile:

Syrran kom hit här om dagen och använder airpods så ska sno hennes någon dag vid poolen och testa!

1 gillning

Ja det tycker jag, de är awesome till Android!

1 gillning

Jag rankar mina airpods 1 som ett av mina bästa teknikköp någonsin. Aldrig varit så nöjd med ett köp tidigare och jag använder dem minst tre timmar om dagen. Jag till och med gymmar med dem och ett tillägg är att jag lider av hyperhidros (överdriven svettning) och dem mottar min svett utan problem, haha! Dock funkar dem fortfarande otroligt bra så är inte alls motiverad att köpa uppföljaren.

3 gillningar

Har första modellen, blir smått tokig när jag ska byta mellan iPhone och iPaden. Buggar ofta, tar en evig tid och brukar få starta om iPaden för att den ska hitta lurarna.

Nya modellen ska vara bättre, så det är en anledning till att byta.

1 gillning

Ja just den delen går faktiskt otroligt mycket smidigare med gen 2!

Stämmer - hade stooora problem med mina första , nu är de som de ska va kan ja säga :ok_hand:t2:

1 gillning

De första var bra, de här är bättre.

1 gillning

Så är de punkt !

1 gillning

Väntar på leverans från Apple av ett par version 2 att ersätta mina version 1 där batterierna tappat kapacitet såhär efter drygt två år.
Inte med Qi på de nya dock.

1 gillning

Snygga bilder i recensionen :ok_hand:

1 gillning

Tack :heart:

1 gillning

Känns helt knäppt att behöva lägga drygt 2papp för att få synkningen mellan enheterna att fungera. Försöker hålla ut till jul och hoppas på ryktet om AirPods 3 med brusreducering stämmer

Vänta du dom blir magiska , frågan e bara när dom kommer :heart_eyes:

1 gillning

Magic Airpods, det nya namnet på samma produkt!

Efter ha använt ett billigt skydd till mina gen 1 och det lämnade fula svarta fläckar efter sig, så gjorde sambons nagellacksborttagning susen. :+1:
De är som nya och jag blev kär på nytt i detta smidiga lilla fodral.

IPhonedo på YT gör en strålande recension på denna med och tar upp småsaker som många missar :blush: