Är det här slutet för Bromma Flygplats?

Nej försöker undvika det!

du kan nog ha 15min också på arlanda om det är 0 i säkerhetskontrollern etcetcetc.
Jag klockade 11min från Bussen till Gate på Schiphol…allt handlar om hur saker klaffar.

Detta är alltså med rätt mycket folk i säkerhetskontrollen men de har så smidiga automatiska slussningssystem och hela säkerhetskontrollen är så snabb och löpande band men framförallt är det inte så mycket korridorer som skall gås igenom som på Arlanda T5.

Tycker jag alltid fått vänta ganska länge i säkerheten där. Nu flyger jag så sällan till CPH. Var nog ganska precis ett år sedan.

Tänk vad nära vi var i slutet på 90-talet att skapa en riktigt bra flygplatsstruktur. Då skulle Arlanda bestå(såklart), Bromma läggas ned och en “ny” flygplats etableras i Botkyrka på Tullinge flygplats. Det skulle troligen lett till att Skavsta inte utvecklats, medan antingen Norrköping eller Linköpings flygplats blivit bärkraftig.

Idén om utbyggnaden av Tullinge föddes redan i slutet på 50-talet och var ganska livskraftig ända in i början på 90-talet då Borkyrka kommun ändra sin uppfattning och sa nej. Men det fanns ett antal mycket inflytelserika personer som fortsatte driva planen och i slutet på 90-talet/början på 00-talet ställde sig stjärnorna i rätt formation och det var väldigt nära att det blev ett beslut. Men tyvärr lyckades Skavsta och dess anhängare torpedera frågan.

Men tänk vilken fantastisk infrastruktur vi hade fått då. En flygplats norr om staden och en söder om staden. Här kommer ett citat från Wikipedia som belyser Tullinges läge väldigt bra: “…den(Tullinge, min kommentar) legat drygt 20 km ifrån Stockholms central, mindre än 10 km ifrån E4/E20 mindre än 10 km ifrån Stockholms tunnelbana och haft Västra stambanan i direkt anslutning. Genom Västra stambanan och via Ostkustbanan hade flygplatsen haft en direktkontakt med Stockholm Arlanda Airport. Flygplatsen skulle redan i mitten av 1990-talet haft möjlighet till anslutning till svenska järnvägsnätet.”

Hade dessutom Norrköping eller Linköpings flygplats växt och blivit bärkraftiga(på bekostnad av Skavsta) hade vi fått en perfekt infrastruktur.

2 gillningar

Jag skrattar varje gång jag åker E4 och ser skylten Stockholm Skavsta flygplats. :joy:

hahaha du jag bokade en biljett med wizz air till sthlm… landade i skavsta… var ganska förvånad kan man säga.

Tänk alla som måste tagit billigt Ryanair-flyg till “Stockholm” bara för att inse att det kostar ännu mer att ta sig från Skavsta till stan.

2 gillningar

Wizz?
Kände du dig smutsig :sweat_smile:

1 gillning

haha. Var de ända som flög från gedansk till “sthlm” den tiden

Jag hatar snabba flygplatser, man hinner ju inte få i sig några öl då.

3 gillningar

Det är det bästa med CPH. Bara sätta sig på Mikkeller och prova ALLA ölsorterna :joy:

Det tråkigaste jag har varit på i flygplatsväg är terminal 3 på Heathrow

Bygg en Bromma Express också :slight_smile:

Hmm - SAS är ju 2:an, rätt nybyggd och BA är väl T5? Vilken är T3?

den som profilerar sig mest där är virgin.
även american och delta går där.

även det viktigare och bästa bolaget går där…

Wizz?

Kan gissa att det börjar på E och slutar på S :slightly_smiling_face:

1 gillning

East African Safari Air Express?

hehe… tror inte ens de går från LHR?

2 gillningar