Är det här slutet för Bromma Flygplats?

Swedavia har ju tidigare gått ut och sagt att Bromma Flygplats aldrig kan bli lönsam så här Post-Corona.

Nu föreslår oppositionspartierna att avvecklingen påbörjas.

Ja det är väl dags nu trots allt.

Bonusvideo

Synd då Arlanda för inrikestrafik är kasst. Ett elände att ta sig dit i synnerhet för dem som bor söder om stan, långa avstånd på flygplatsen, lång tid i säkerhetskontrollen… allt tar helt enkelt längre tid. Till nästan alla inrikesdestionationer skulle jag hellre välja Bromma än Arlanda från Stockholm. Synd vore det också om inte BRA klarar sig ur rekonstruktionen.

Ja hela Arlanda är ju felbyggd. Dels har vi Sky City som ju borde vara innanför säkerhetskontrollen och dels har vi Terminal 4 som dels har säkerhetskontrollen byggd så en köar i en trappa och dels är ju T4 alldeles för liten. Köer till toaletterna och för att inte tala om hur sunkig SAS Loungen är - och full.

Anledningen att det är som det är var ju att när Arlanda byggdes fanns det ingen säkerhetskontroller på T4 utan man kunde hänga i Sky City tills 15 minuter innan gaten stängda och sedan kuta rakt in till sin plats. Minns det som igår.

Lyckligtvis flyger jag oftast från Kastrup så T5 är min hemmaterminal. Men även den har ju sin “charm” varför har de byggt säkerhetskontrollen med inredningsstil “Ikea Lack-hylla”.

Sedan har vi ju det här med Arlanda Express som är chockerande dyrt.

3 gillningar

Synd, men inte oväntat. Stora flygplatser är stökigare och det tar längre tid för allt. Jag tycker Arlanda är en helt ok flygplats, inte toppen men absolut inte botten. Min enda egentliga invändning är avståndet till Stockholm city. Jag tycker det vore optimalt om Bromma hade inrikestrafik och några populära europeiska rutter. Toronto har ett väldigt bra upplägg där Pearson (deras Arlanda) har större delen av flygtrafiken och Billy Bishop (deras Bromma) bara får ha turboprop-plan som således flyger på relativt närliggande orter.

Kastrup är ju ett föredöme där - det går extremt snabbt att ta sig från tågstation till gater (Förutom lågprisbolagen till Barcelona som känns som att de medvetet byggt gater jäääääättelångt från allt annat bara för att man skall känna att man tillhör lågprispöbeln)

Det där med att de bara tillåter props är så knasigt för många nya RJ låter så väldigt mycket mindre än props.

Hurlångtid tar det för dig att ta dig till Kastrup?. Och vad kostar det?

Ah, det hade jag ingen aning om. Då borde dom ju ha en decibel-gräns istället såklart. Just ljud har väl varit det stora argumentet mot Bromma i många år.

Man får betala straff pengar om det låter förmycket på många flygplatser. Men sällan att de sätter vilka flygplans typer.

Det kanske är så på Billy Bishop också. Det är nästan bara Porter Airlines som flyger på den och dom kör bara turbo-prop.

Jag flyger mycket men har dålig koll på lagstiftning etc.

Det tar 21 minuter från Malmö C och 18 minuter från Triangeln-stationen. Det kostar 120 kronor enkelresa (170 kronor om du vill sitta i förstaklass för att slippa alla Thailandsräsenärer som fyller upp tågen med sina stora väskor på hemvägen)

Då går ju arlanda express fortare…

Är det vanligt att man försöker undgå buller nära flygplatsen men sedan bullrar en bit bort?

Tex har jag som bor i södra Stockholm länge störts av flyg från Bromma som gör nån jävla sväng över vår del samtidigt som de stiger brant…

Arlanda Express tar väl 18 minuter det med? (Dubbelt så dyrt, och stannar bara på Stockholm C medan Öresundstågen hinner stanna på tre stationer och därmed täcka in nästan hela staden)

1 gillning

yes. SID:arna (Standard Instrument Depature) ger en rutt så man försöker hålla ner ljudnivån. Det kan tex röra sig om att man startar och stiger fort till 3000foot sedan reducerar motorerna på en sträcka av X.

MalmöC-Flygplatsen sa du väl 21min nyss?

Yes men Triangeln är vår huvudstation numera - om nu exakta minuter är viktigt. Beträffande tiden syftade jag dock på tiden det tar från att man anlänt till Köpenhamn tågperrong tills man når gaten.

Så 21min från MalmöC till Gate?

21 minuter från Malmö C till CPH Tågperrong. Sedan har jag lyckats med 15 minuter från perrong till gate.

1 gillning

hmm…ingen incheckad väska då?