Är BankID säkert?

Jag önskade mej hundkalendern en bok och roliga usb-minnen. Jag fick hundkalendern och boken "Valpar upphittade". Tyvärr fick jag inga roliga usb-minnen. :frowning: :-1: :angry: Det verkar visst vara svårt att köpa såna på nätet också om man inte vill betala med Bank ID. Det är mycket bedrägerier med bankID har jag läst.
/Maria

Har du lust att förklara vad BankId bedrägeriet består av? Jag har svårt att få ihop hur detta sker. Om du då inte menar att ägaren lämnar ut koden vilket är det som brukar ske och det kan man ju inte lasta BankId för.

1 gillning

85% av Sveriges invånare har BankID. Det är inte osäkert. Du får sluta tro på allt folk säger.

Tillhör du inte folk? :joy::joy::joy:

Nej, jag är en tomtenisse. :slight_smile:

2 gillningar

Det är tyvärr många som kanske lämnar koden med bankID på skrivbordet. Sen kommer en jobbkollega eller städerskan och ser detta och tar koden. Om det händer hemma hos någon så beror det kanske på att mamma eller pappa låter papperet med koden till bankID ligga kvar på skrivbordet och sen så tar barnet lappen och sprider det till sina kompisar.
Men det är ju inte bankIds fel .
/Maria

Gör man det så får man skylla sig själv. Finns väl inte en sund människa som skriver ner en kod på en lapp och låter ligga på ett skrivbord :joy::joy:

4 gillningar

Varför skriver man ner en kod på 6 siffror? Då får man skylla sig själv.
Sen kan man ändå inte göra något med koden utan ha tillgång till enheten där BankID finns.

1 gillning

Förvånansvärt många användare skriver ner sitt lösenord på en lapp och gömmer under tangentbordet om man tvingar dem att välja för komplexa lösenord.

Dit hör inte BankID.

Samma människor som blir lurade av Nigeriabrev?
Sen har ju inte en random person nytta av en kod till ett BankID, förutom ägaren då.

@anon15180290 , Swedbank (bl.a.) har digitala utbildningar där man får lära sig hur BankID och andra digitala banktjänster fungerar.

Här finns en tidigare livesändning.
https://event.on24.com/wcc/r/4056544/03F1595D1F4DCCDB076B86B1F801C9C5

1 gillning

Läste en rapport om att tvinga användarna byta lösenord ofta skapar mer osäkerhet än att de får skapa ett komplex engång.

1 gillning

Nä det borde de ju inte göra... Men denna människa som har skrivit ner koden på en bit papper eller satt lapp på sidan av datorskärmen kanske svimmar av syrebrist eller råkar ut för ett epilepiskt anfall eller får insulinkänning och svimmar. Och den som hittar denna person tar koden... Det händer faktiskt bedrägerier med bank id. De som är gravt dementa eller utvecklingsstöda får nog inte bank id trots att de har hemhjälp eller personlig assistent... Och de som är lite dementa och har hemtjänst kanske blir bestulen av hemtjänsten... Sånt har ju hänt . En handikappad som skrev i ett dataforum som jag var med i råkade ut för detta. Hon var gravt synskadad och satt i rullstol.
/Maria

Lösenord är inte säkra så låt oss hoppas att vi slipper dem snart.

2 gillningar

Hur får du detta till att BankId inte är säkert? Att säga så när det är användaren som är vårdslös är ju inte samma sak. Är du en sådan person ska du kanske inte ha BankId då koden kanske kommer i orätta händer.

2 gillningar

Jag fattar inte riktigt det här, regelbundet kommer liknande poster om olika risker på nätet. Du få nog helt enkelt bestämma dig för vilka risker du vill leva med och sedan anpassa dit (digitala)liv efter det. Då får ungefär samma svar på samtliga dina trådar, så svaren verkar inte leda någonstans, du blir varken tryggare eller låter det påverka ditt beteende.

1 gillning

Nej jag kanske inte ska ha bank ID. Jag använder aldrig bank på internet direkt. Jag ringer till texttelefoni och så får telefonisten på texttelefoni prata med en banktjästeman. telefonisten på texttelefoni har tystnadsplikt men hon kan ju ha dåligt med pengar en månad och ta pengar från mitt konto :- :angry: Men vissa hemsidor kräver bankid om man ska handla från dem.
/Maria

Då får du hoppas på att inte telefonisten har sin kod på en lapp på skrivbordet och att städaren kapat bankens telefon . :joy::joy::joy:

Vilken telefon som man ringer upp med har väl ingen betydelse i detta fall om nu inte den som ringer till banken ringer från en telefon där användaren till bankkontot har satt en lapp med koden och sitt namn.
/Maria

Ja, att byta lösenord var trejde månad ökar inte säkerheten. Jag är glad över att företaget har lämnat tanken med byte av lösenord för att istället satsa på 2FA

2 gillningar

Går det bra med ett ubs-minne med arkiv från @RolexJocke humortråd? :rofl::hugs::star_struck: Då blir det ju ett roligt usb-minne :sweat_smile: