Aqara Smart Radiator Thermostat E1 fixar värmen i elementet

Från sajten:
image

Smarta hem är bara så smarta som vi själva gör dessa till och något att titta närmare på är uppvärmningen. I tider med höga energikostnader lanserar Aqara en smart radiatortermostat.

Sedan Aqara gjorde sitt intåg på marknaden för smarta hem 2016 har företaget fått en stor och trogen skara av användare. Detta tack vare en låg prissättning på produkterna dessutom så tilltalar den stilrena formgivningen och det mindre formatet på enheterna också. Jag minns när jag fick upp ögonen för Aqara och började köpa hej vilt på kinesiska marknadsplatser och sedan såg fram mot ett litet paket i brevlådan som hjälpte till att skapa mitt smarta hem. Det som var riktigt bra med Aqara var att produkterna dessutom hade stöd för Apple HomeKit vilket inte var helt vanligt på den tiden.

Nåja, nog om gamla gubbens historier om hur det var förr – nu har Aqara etablerat sig ordentligt på den svenska marknaden och produkterna hittas hos en mängd olika återförsäljare. En av dessa är Gröna Hus som var schyssta nog att skicka över ett recensionsexemplar av Aqara Smart Radiator Thermostat E1 som jag nu testat i ett par veckor.

Vad som finns i förpackningen till Aqara Smart Radiator Thermostat E1

Den smarta radiatortermostaten Aqara Smart Radiator Thermostat E1 levereras i en förpackning med samma formspråk som går igen på deras produkter. Det är tydligt och illustrativt och vi ser också att denna fungerar med Apple HomeKit, Amazon Alexa, Google Home och IFTTT. Radiatortermostaten stöder Zigbee 3.0 vilket är det protokoll som används för kommunikation.

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

I förpackningen finns själva radiatortermostaten, ett par olika adaptrar, en förläggare till ventilen om det skulle behövas samt en användarmanual. Plastadaptrar i all ära men många gånger finns det även varianter i metall att köpa till om man vill det. Jag har själv gjort detta på alla mina element här hemma, inte minst för att det ser snyggare ut men också för att jag tycker att de fäster lättare och stabilare på varianter i metall.

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

Själva radiatortermostaten påminner till viss del om andra på marknaden förekommande fabrikat. Det är en vit historia i plast med ett vridreglage men här sticker varianten från Aqara ut en del med sin stora display på änden.

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

Just displayen är bland de bättre jag sett på radiatortermostater genom åren. Den är tydlig med stora siffror som visar temperaturen samt vid behov så visas även olika symboler i färg över och under. De syns också mycket bra i mörker om man behöver justera temperaturen i ett mörkt rum. Aqara Smart Radiator Thermostat E1 drivs av två stycken AA-batterier som ska räcka i upp till ett år vid normal användning.

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

Storleksmässigt hör den dock till de lite större och på bilden ovan jämförs denna med en radiatortermostat från tado° som jag har ett gäng av i hemmet. Den är inte bara längre, den är också lite bredare vilket gjorde att jag faktiskt inte kunde montera den på det element där jag först tänkt mig. Så, dubbelkolla gärna att det inte är för snävt mellan väggen och själva ventilen på elementet där du eventuellt tänker montera den.

Installation av Aqara Smart Radiator Thermostat E1 i appen

Att installera radiatortermostaten i appen är en barnlek, det går precis lika lätt som med andra produkter från Aqara. Nu testade jag via en omväg eftersom produkten inte var officiellt släppt när jag påbörjade testet så det kan se lite konstigt ut. Tänk också på att Aqara släppte en ny version av sin app i går, Aqara Home 3.0 men dessa skärmdumpar är från den äldre appen.

Följ instruktionerna för att lägga till enheten i appen. Det är tydliga och enkla instruktioner så ingen risk att misslyckas här. Döp om enheten om så önskas och placera den i ett rum i hemmet.

Aqara Home App

Själva huvudvyn påminner om de flesta andra termostaters utseende. En tydlig indikation på aktuell temperatur och sedan ett val för att, om du vill, använda en extern temperatursensor. Detta är riktigt smart och de flesta som har produkter från Aqara har säkert också deras små fyrkantiga temperatursensor eller deras nyare TVOC Air Quality Monitor.

Fördelen med att kunna göra detta är att temperaturen normalt mäts från en sensor i enheten och om det är varmt i elementet kan detta påverka den temperatur man vill uppnå. Därför är det bättre att använda en extern temperatursensor som sitter (helst) mitt i rummet och då baseras temperaturen från denna. För att göra detta val, välj “Correlated temperature sensor” under “More Settings” i Aqara Home-appen.

Aqara Home App

Givetvis dyker denna radiatortermostat upp även i Apple Home och dessvärre är det precis som tidigare med begränsade inställningsmöjligheter. Det går att justera temperaturen och inkludera radiatortermostaten i olika automatiseringar men för att få ut mesta möjliga rekommenderas Aqara Home-appen.

Apple Home Aqara

Aqara Smart Radiator Thermostat E1 är också synlig i Google Home-appen men då enbart för röststyrning. Det finns inga reglage att tillgå här vilket i sig kan vara lite synd – både och hade varit trevligare men det förändras säkert när Matter dyker upp. En trevlig bonus med denna radiatortermostat är att den faktiskt är förberedd för Matter vilket innebär att när denna standard lanserats kommer en OTA-uppdatering för Matter men det kräver att du har en kompatibel Aqara hub för detta (M1S eller M2 i nuläget).

Hur fungerar Aqara Smart Radiator Thermostat E1 i vardagen?

Jag har tidigare testat smarta radiatortermostater från Danfoss, Eve och Somfy i mitt hem men fastnade sedan för tado° som jag har ett gäng av runt om i hemmet. Därför var det extra intressant att testa den nya Aqara Smart Radiator Thermostat E1 eftersom jag har ett fyrtiotal produkter från företaget i hemmet redan. Ska tilläggas att jag är nöjd med dessa och har därför höga förväntningar på den senaste produkten.

Första frågan man bör ställa sig är givetvis om dessa egentligen behövs eftersom de flesta kan ställa in temperaturen direkt på pannan som värmer upp hemmet. Ja, förvisso går detta att göra men i de flesta fall resulterar detta i samma temperatur i alla rum vilket jag inte är helt okej med här hemma. Jag vill kunna styra detta separat per rum men också få mer funktionalitet i form av detektering av öppna fönster till exempel. Något som dessutom fungerar riktigt bra med denna nya radiatortermostat också är om du har magnetkontakter från Aqara monterade på fönsterna så kan dessa stänga av uppvärmningen vilket spar energi. Sen gillar jag ju dessutom att få in så mycket som möjligt i mobilen för styrning och att det sedan ger mig en bra kontroll över saker och ting i hemmet är bara en bonus.

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

Väl monterad på elementet så tänker du inte på den vilket ju är skönt, tanken är ju att den ska sköta sig själv. Som sagt, dubbelkolla så det finns plats mellan elementet och väggen annars kan det bli svårt att få den på plats. Här syns en adapter i metall som annars är i plast men det är en smaksak vad som används.

Radiatortermostaten har en tydlig display där siffrorna syns tydligt såväl i dagsljus som i kvällsmörkret. Det går också att gruppera flera enheter om man har ett stort rum i huset så att dessa håller samma temperatur vilket kan vara smidigt. Detektering av öppna fönster kan göras dels via den inbyggda temperatursensorn men också via magnetkontakter som nämndes tidigare. Detta kan i vissa fall vara smartare om elementet sitter en bit in i rummet varför den inte detekterar lika snabbt. Se vad som passar dig bäst!

Aqara Smart Radiator Thermostat E1

När jag påbörjade testet var det fortfarande sommar här i Skåne och därför kanske inte testet kommer till sin rätta fullt ut. Med dagens energipriser vill jag inte dra igång hela systemet för att testa en enda radiatortermostat men ett kortare test har genomförts i dagarna eftersom temperaturen tyvärr kryper nedåt inomhus nu. Den är tyst och gör inte mycket väsen av sig när den motionerar eller förändrar ventilen i elementet. Värmen strömmar till som förväntat så det är inga konstigheter där.

När pannan går igång på heltid (vilket jag försöker dra ut på ett bra tag till) så kommer jag i sedvanlig ordning att se till att inga element är igång när ingen är hemma. De får helt enkelt dra igång en stund innan dottern kommer hem från skolan. Till skillnad från tidigare år när jag inte behövt tänka så mycket på energikostnaden så kommer jag i år att vara mer petig med detta. Som tur är har jag automatiserat det mesta här hemma så även golvvärmen kommer att strypas under vissa tidpunkter och visst, familjen lär säkert tycka det är lite kallare inomhus men vi har bunkrat upp med mysiga filtar och inomhustofflor så vi har pengar över till annat.

Priset för Aqara Smart Radiator Thermostat E1 ligger på 599 kronor och huruvida detta anses vara en kostnad eller en investering är upp till var och en att bedöma. Givetvis kostar det en slant om man vill byta ut alla sina radiatortermostater hemma för att kunna göra en besparing på uppvärmningskostnaden. Trösten i det hela just nu är väl att det betalar sig snabbare än med normala elpriser. Jag har givetvis valt att byta ut här hemma (inte alla dock) men jag har å andra sidan en lätt störning som på latin borde bli något i stil med “hemautomationus hopplösus” men det tar jag på mig med glädje!

TEKNISKA SPECIFIKATIONER AQARA SMART RADIATOR THERMOSTAT E1:

  • Modellnamn: SRTS-A01
  • Batteri: 3V ⎓ (2 × 1.5V AA)
  • Protokoll: Zigbee 3.0
  • Mått: Ø 57 × 89 mm
  • Arbetstemperatur: 0°C – 40°C
  • Anslutning: M30 × 1.5 mm
  • Zigbee Maximum Output Power: <10 dBm
  • Zigbee Operation Frequency: 2405-2480 MHz

Rekommenderat pris för Aqara Smart Radiator Thermostat E1 är 599 kronor och den finns att beställa hos bland annat Gröna Hus.

SAMMANFATTNING

Jag har testat Aqara Smart Radiator Thermostat E1 i ett par veckors tid nu, trots varmt väder och gillar den. Den stora och tydliga displayen gör att det inte går att missa vilken temperatur som ska ställas in vilket ju kan bli lite svårt att se med åren. Inställningsmöjligheterna är många i Aqara Home-appen och möjligheten att kunna använda sig av deras andra sensorer gör den än mer funktionell. Prismässigt ligger den också bra till jämfört med många andra smarta radiatortermostater vilket gör att ett köp enklare kan motiveras.

1 gillning

Någon som vet om dessa fungerar med Mi Smart Home Hub? Har någre tempsensorer från aqara sedan tidigare och de gick att lägga in utan problem