Aqara släpper information om sin Matter-uppdatering

Från sajten:
image

Matter är ordet på allas våra läppar just nu. Eller kanske inte men det lär dugga tätt med nyheter kring Matter nu och från Aqara kommer det positiva sådana idag.

Aqara kommer att skicka ut en OTA-uppdatering (Over The Air) i december månad till användare som har Aqara M2 Hub. Denna uppdatering kommer att ge stöd för Matter till mer än 40 produkter från företaget.

Sedan tidigare har företaget kommunicerat att de avser ge fullt stöd åt Matter vilket nu blir verklighet. Företagets andra hubbar som M1S/M1S Gen 2, Hub E1, Camera Hub G3, Camera Hub G2H Pro kommer även dessa att få en uppdatering men först under kommande månader.

Ett urval av de produkter som blir kompatibla är dessa:

• Door & Window Sensor
  • Temperature & Humidity Sensor
  • Motion Sensor and Motion Sensor P1
  • Vibration Sensor
  • Smart Wall Switch (US)
  • Smart Wall Switch H1 EU
  • Smart Plug (US & EU)
  • Single Switch Module T1
  • Wireless Mini Switch
  • Wireless Remote Switch H1
  • Wireless Remote Switch (Single & Double Rocker)
  • Radiator Thermostat E1
  • Roller Shade Driver E1
  • Curtain Driver E1
  • Roller Shade Controller (Zigbee 1.2)
  • LED Bulb and LED Bulb T1 (Tunable White)

Ny hubb och nya Matter-kompatibla enheter väntas 2023

I samband med ovan givna information meddelas också att en ny hubb med stöd för Matter lanseras nästa år. Aqara Hub M3 kommer utöver att ha stöd för Matter även fungera som en Thread Border Router och som en Matter Controller där kompatibla enheter kan anslutas direkt.

Nya Thread-kompatibla tillbehör till det smarta hemmet börjar säljas i början av nästa år. Det är deras dörr- och fönstersensor samt rörelsesensorn som kommer i nya versioner med stöd för Thread. Givetvis då också med native stöd för Matter. Door and Window Sensor P2 och Motion Light Sensor P2 blir därmed de första produkterna från Aqara som använder Thread.

Aqara Thread

Även appen Aqara Home väntas få stöd för tredjepartsprodukter som stöder Matter.

Fler än jag som är duktigt sugna på att se vad Matter kan göra för det smarta hemmet?

Källa: Pressmeddelande

Tveksamt tyvärr. Stödet för Matter finns via hubben och inte på produkterna. Precis som Philips Hue kommer att göra. Stödet finns via deras Hue Bridge och inte direkt på produkterna så hubblöst kommer det nog inte att vara. Mycket möjligt jag har fel men tror dessvärre inte det. Däremot när de lanserar sina Thread-kompatibla sensorer så kommer dessa att kunna fungera direkt utan hubb.

Kommunicerar de Thread-kompatibla sensorerna alltså direkt med en Thread-hubb? Dvs då räcker det med en Aqara fönstersensor och en Apple TV?

Det är ju en riktigt intressant fråga. Deras kommande sensorer blir ju väldigt intressanta om de klarar matter utan hub.

Det är så EVEs dörr/fönster-sensorer fungerar idag dvs. stöder Thread och de går direkt mot min Apple TVn

2 gillningar

Jajuste! De prylarna från EVE som går på bluetooth LE har ju också thread. Jag är på jakt efter termometrar men slipper helst Aqaras hubb. Ska bli spännande att se utvecklingen!

Ja, det ska de göra. Thread kan ge stöd för Matter direkt utan krav på hubb. Men, endast Thread och ej Zigbee så det gäller att hålla tungan rätt i mun när man jagar prylar...

Jag var på samma jakt tidigare och hittade ingen annan än EVE Room. Köpte en för att ha koll på temperaturen i garaget, har inte haft den så länge så jag vill recensera den ännu men den kör via Thread.

Enheter från Aqara som stöder Thread/Matter kanske fungera som de ska direkt ur lådan men om man någon gång vill uppdatera dessa så lär det krävas en Aqara-hub?