Aqara Roller Shade Driver E1 – så enkel så smidig

Från sajten:
image

Att automatisera en rullgardin kändes som en krånglig process men med Roller Shade Driver E1 visade det sig vara riktigt enkelt.

Aqaras produkter är ofta lika bra som de är prisvärda och Roller Shade Driver E1 är inget undantag. De största farhågorna var att den skulle vara krånglig att installera, högljudd och slut på batteri innan vi hunnit memorera dess namn. Allt detta visade sig dock vara helt obefogat.

Innan man köper Roller Shade Driver E1 är det bra att veta att den endast klarar av plast- eller metallkulor med en tjocklek på 3-6 mm. Om man inte har köpt någon specialmodell är detta ganska standard men vill man vara säker så är det bara att mäta.

Installation

Installationen är väldigt enkel och det är bara att trycka upp plasthöljet på ovansidan för att blotta rullhjulet som kommer styra rullgardinen. Man får med tre olika modeller av rullhjul och det är bara att testa vilken som passar sin innan man enkelt fäster hjulet på styrdosan. Sedan är det bara att mäta ut vart styrdosan ska sitta och se till att snöret hålls hyfsat spänt. När man valt ut plats finns det två sätt att fästa den till väggen; antingen med de medföljande skruvarna eller medföljande dubbelhäftande tejpen.

Genom att baksidan går att lossa kan man fästa den på platsen man vill ha och sedan bara trycka styrdosan på plats så är det klart för användning. Ett sista steg är att bända av lite plast på höljet som döljer hjulet innan vi sätter tillbaka det så att plastkulorna kan röra sig fritt.

Aqara

Denna fungerar endast genom appen Aqara tillsammans med en hub och att få in den var busenkelt genom att bara starta en sökning på appen och trycka på knappen på undersidan av styrdosan. När den väl är inne i appen är det dags att ställa in motorn vart rullgardinens gränser upptill respektive nedtill.

När detta är inställt har du nu en magiskt underbar rullgardin som går att ställa in på procentenhet vart den ska stanna tillsammans med en visuell bild av gardinen. Här går det även att justera hastigheten på gardinen i tre nivåer som vi självklart ställer in på högsta.

HomeKit

Aqara flyttar automatiskt över Roller Shade Driver E1 till Homekit där du även här kan justera gardinen på mellan 1-100 procent. Inte nog med det utan här kan man även se batternivå eller om den sitter på laddning och så klart ställa in automationer och scenarion. Vill vi att gardinen ska följa solen och stängas när solen går upp och öppnas när den går ner är det bara att lägga till.

Likaså om vi åker hemifrån är det bara att ställa in att gardinerna ska åka ner så slipper grannarna se stöket i sovrummet. Här sätter era fantasier gränserna och den reagerar riktigt snabbt när vi manövrerar den i HomeKit.

Ljudnivå och batteri

Till en annan positiv del av denna fantastiska lilla manick är att den låter faktiskt inte mycket alls. Med en svajig mätare som ständigt visar 40db som nollpunkt i rummet höjdes den till mellan 61-65db när den var precis intill styrdosan och motorn är riktigt stark då vi (utan att rekommendera det alls) försökte hålla emot lite mellan två fingrar.

Det inbyggda batteriet är en annan sak som håller mycket längre än vi hade kunnat ana och även om gardinen har körts upp och ner flera gånger per dag i testsyfte har det bara dragit ned några procent från när vi fick den laddad till ungefär 65 procent. I manualen går det läsa att batteriet ska klara upp till två månader på fullt batteri och då är det inräknat att den ska kunna förflytta gardinen 1,8 meter två gånger per dag. Men när det är dags att ladda krävs endast en USB-C-kabel och har man inte tillgång till strömuttag går det lika bra att ladda med en powerbank och följa laddningen i Aqara- eller HomeKit-appen.

Tack till Gröna Hus för lån av testprodukt!

## RECENSION: ROLLER SHADE DRIVER E1

FÖRDELAR

  • Prisvärd!
  • Bra batteritid
  • Tystare än väntat
  • Enkel installation

NACKDELAR

  • Ej utbytbart batteri
  • Lite tråkig design
  • Kräver Aqara hub

DETALJER

Färg: Vit
Trådlöst protokoll: Zigbee 3.0 IEEE 802.15.4
Dimensioner: 43×38.5×175 mm
Temperatur för användning: -10°C – 55°C
Detta ingår: Roller Shade Driver El × 1, skruv x 2,
skruvpluggar × 2, dubbelhäftande tejp x 1, rullhjul × 3, USB-C till USB-A kabel x 1
Batterityp: Lithium batteri (ej utbytbart)
Pris: 749 kronor

SAMMANFATTNING

Roller Shade Driver E1 är precis så prisvärd man kunnat önska och för endast 749 kronor kan man köpa till en vanlig manuell rullgardin för runt 2-300 kronor och ändå få ett billigare paket än många motordrivna rullgardiner. Dessutom går den här in i smarta hemmet med automationer, scenarion och styrning när du inte är hemma. Installationen är busenkel och ljudnivån är inte alls farlig om man nu inte är lättväckt men då kan man ju kanske ställa in att den inte rör sig under tiden man sover eller varför inte ha de som väckarklocka med solen lysandes i ansiktet. Det är bara att konstatera att Aqara återigen har visat att de har marknadens mest prisvärda och pålitligaste produkter till smarta hemmet.

BETYG: 4 / 5

4 gillningar

Jag vill ha en rullgardin med sådana där kulor nu. Mina saknar helt snören =(

Någon här som kör denna?

Och btw, vad kallas sådana rullgardiner som har sådana kulsnören?

Försökt kolla lite men tror det enklaste är att bara söka på “rullgardin” och kolla extra noga om de har det.
Är hyfsat säker på att Jysk har det :sweat_smile:

Bra recension!
Om man behöver manövrera gardinen när batteriet är urladdat, är det då möjligt för någon helt oteknisk att manuellt dra ner gardinen, utan att pilla bort plasthöljet? Eller riskerar man förstöra något då?

Har inte prövat men tror inte att det ska vara ett problem.
Annars är plasthöljet väldigt enkelt att plocka bort och sätta tillbaka.

1 gillning

Har fortfarande inte hittat vad de heter men däremot var jag på Ikea och blev varse om att de inte säljer EN ENDA sådan gardin. Noll.

De har utgått då de hade kommit fram till att det fanns en risk att barn kunde fastna i snöret/bandet/remmen…sigh…

Som @MarcusThunborg nämnde, Jysk har dem, tror de nästan bara har den sorten.
Och de varnar i alla fall att man ska montera kedjan utom räckhåll för barn…
Skärmavbild 2022-01-16 kl. 23.35.41

Hittade sådana rullgardiner på Rusta, finns säkert på Jysk också. Vad vi däremot nu är inne på är att skippa rullgardinerna och istället köra med lamellgardin, också med kulkedja.

En sak som har slagit mig…
@MarcusThunborg Använder du fortfarande din E1:a? Eller ni som gör det, hur har ni positionerat E1 i förhållande till positionen på hjulet i gardinen? Jag menar att beroende på hur det ser ut vid sitt fönster så kanske man inte kan placera den så att ”kedjan” löper exakt rakt upp och ned utan man kanske måste sätta E1 på insidan av karmen och då vinklas den 90 grader. Funkar det ändå?

Hade varit kanon om någon hade bilder på hur uppsättningen ser ut hos er, inte lätt att hitta olika sådana på nätet.

Jag hade den positionerad rakt under men det kan gå så länge det inte blir för kraftig böj.
Det är en ganska stark motor men vågar inte stå för hur det blir i långa loppet. :sweat_smile:

Då vi kommer att placera lamellgardinen utanpå själva ”intjacket” för fönstren och inte i ”taket” ovanför dem, så kommer antingen motorn också få sitta på väggen parallellt med fönsterna och då kommer ju delen som roterar i motorn vara vinklad 90 grader jämfört med där det roterar i själva gardinen. Antingen det eller att motorn får sitta på insidan av ”intjacket” (vad fasen heter det?) och då vara positionerad på samma sätt som i gardinen men kommer då vara längre in och inte rakt nedanför, möjligtvis också snett innanför.

Du menar kanske fönsternisch/fönstersmyg eller fönsterkarm?

Se bild. Den kommer fästas där gardinen sitter idag, på den utan. Gäster man sedan motorn på 2 så kommer den sitta 90 grader vinklad mot hur kedjan löper i gardinen. Sätter man i 1 så kommer den vara rak men aningen inåt, kanske snett inåt.

De kallas forfarande för rullgardin :sweat_smile:

Skämt åsido, har för mig att jag köpt med den typen av snöre på exempelvis Bauhaus.

Hittade som sagt på Rusta, finns på Jysk också. Nu blir det sannolikt lamellgardin istället :smiley:

Happ, sicken helg…

Frustrationen kring monteringen och uppsättningen av lamellgardinerna var total igår. Vi var båda riktigt jävla irriterade kring allt möjligt som gällde detta och vi blev nästan ovänner. Men, till sist satt den där.

Idag skulle jag montera Aqara-drivern och det sket sig direkt, tänk hur frustrationen från gårdagen direkt gjorde sig påmind och, ja…gah!

Ingen av de två Aqara Roller Shade Driver E1 jag har går att para med hubben. Stört omöjligt. Den säger bara att det inte gick och ber en försöka igen.

Då började jag fundera, innan jag köpte dem så läste jag runt lite och kollade några YT-videos. Vad jag förstod så skulle den fungera med den vanliga Aqara-hubben (se bild på vår) men när jag nu inte lyckas så verkar det som att denna äldre hub inte stödjer Zigbee 3.0, vilket enligt instruktionsboken är ett krav.

Mina frågor är d:

  • Ni som använder drivern, vilken Hub har ni?

  • Om man ska byta hub, hur bör man agera med de enheter man har anslutna till den befintliga hubben?

Tack på förhand!

Det där hade jag missat helt tyvärr.
Är nog som du säger med Zigbee 3.0 för den har stöd för deras nyare M1S hubb.
Du kan behålla den du har om du vill slippa flytta tillbehören du har länkade där till den nya.

1 gillning

Nog för att jag inte är lika anti-hub som många andra men att sitta med två sådana här håller nog inte, speciellt inte med den värdelösa formfaktorn :smiley:

Om man ska flytta över enheter från en befintlig hub till en ny hub, är det då bara att :

  • Ta bort var och en enhet från den tidigare hubben
  • Koppla ur hubben och in med den nya
  • Para ihop varje enhet på nytt med den nya hubben

Stämmer det? Eller man ska göra på något annat sätt?

Dessutom, vilka hubbar stöds av deras sensorer och nu denna Roller Driver? Kan man ha den absolut senaste som har klart bättre med kabel för strömförsörjningen?

EDIT: Det är som du skrev radera dom från gamla hubben först.
Sen är det att nollställa/radera hubben i appar (Aqara, eventuellt Mi home och Hem).
Koppla in nya och ansluta alla tillbehör.
M1S och M2 ( denna du menar? https://www.amazon.se/dp/B08L6BLHSB/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_G4GFJ91QMJ9KYW6Z19N7?_encoding=UTF8&psc=1) och övervakningskamerorna G2H och G3.

Ok.

Gällande hubben så funkar inte din länk hos mig :frowning:

Är det någon fördel med den ena framför den andra när det kommer till M1S kontra M2? Vilken är den senaste och med uppdaterade? Eller de är identiska med bara skillnad i formfaktor och hur de strömförsörjs?