Aqara presenterar smart dörrlås med inbyggd kamera

Från sajten:
image

Utvecklarna hos kinesiska företaget Aqara (inom Xiaomi-sfären) ligger verkligen inte på latsidan utan presenterar dessutom ett nytt smart dörrlås med beteckningen P100. Det unika med detta smarta lås är att man kombinerat det med en kamera – hur smart som helst!

Dörrlåset har samma funktioner som företrädarna N100 och N200 och är designat på ett snyggt sätt vilket ju inte är fel. Den stora skillnaden mot de tidigare versionerna är alltså att låset har en inbyggd kamera vilket gör att du slipper ytterligare en grunka på väggen vid din entré. Låset kryddas utöver detta med fingeravtrycksläsare i handtaget, touchpanel för traditionell inmatning av siffror samt möjlighet att öppna med medföljande NFC-taggar.

Aqara P100 Door Lock har ett inbyggt Li-Ion batteri som laddas med en USB-C kabel men verkar även kunna drivas med 4 st vanliga AA-batterier. Huruvida låset har stöd för Apple HomeKit är inte helt klargjort än eller vilka funktioner som i så fall stöder – om det bara är låset eller om kameran också exponeras i HomeKit. Fortsättning följer och i den bästa av världar får vi se detta låset här i Sverige också :-)

Källa: HomeKit News

2 gillningar

Oooh trevligt!

Håller tummarna för HomeKit-stöd då :smiley:

Oh no, då måste jag sälja mitt n100 ju

Har det HomeKit? Var det en smärtfri installation? :smiley:

Det har HomeKit, det ligger i sin låda och har aldrig varit installerat då det skiljer sig från hur svenska dörrar är utformade :confused:

Ahhh så störigt :neutral_face: Tänkte beställa ett om du sagt ja på HomeKit, men inte kul med krånglig installation…

Var precis i tankarna att beställa ett N100 eller N200, men vad är det som skiljer så mycket från svenska dörrar att du inte kan installera?

Mer att det behövs borras en del

Ok, har en gammal dörr som jag kanske kan chansa på. Har du planer på att sälja den?

Är det godkänt av svenska försäkringsbolag ?

Hade inga planer på det innan du frågade :wink: