Aqara M2 finns nu till försäljning i Sverige

Från sajten:
image

Den omtalade och beryktade nya hubben från Aqara vid namn M2 finns nu att köpa i Sverige. Det är hemsidan Gröna Hus som fått in denna för leverans nu och sedan någon timme är köp-knappen synlig också.

Aqara M2 är precis som den ursprungliga Aqara Hub tänkt för dig som vill styra ditt smarta hem via antingen Aqara Home-appen eller via Hem-appen och Apple HomeKit. Till skillnad från föregångaren sägs denna har en Ethernet-anslutning också. Aqara M2 har stöd för Zigbee 3.0 samt IR och Bluetooth 5.0.

Aqara M2 Living Room

Tekniska specifikationer Aqara M2 Hub

  • Model: HM2-G01
  • Mått: ø 100.5 × 30.75 mm
  • Ström: 5V/1A eller 5V/2A
  • Trådlöst protokoll: Wi-Fi IEEE 802.11 b/g/n 2.4 GHz, Zigbee 3.0 IEEE 802.15.4, BLE 5.0
  • Arbetstemperatur: -5 °C – +50 °C
  • System: Android 6.0 eller iOS 12.0 and above
  • Wi-Fi Frequency: 2412 – 2472 MHz
  • Wi-Fi Maximum Output Power: < 20 dBm

Priset för Aqara M2 Hub är 649 kronor här i Sverige och den finns att beställa nu via länken nedan.

Källa: Gröna Hus

Jag har inte gett mig in i Zigbee-träsket ännu men sneglat lite på den förra Aqara-hubben för att få in termometrar i Homekit.
Går denna att jämföra med Philips Hue?
Går det att blanda mellan Aqara och Philips då båda är Zigbee 3.0 eller så kompatibelt är inte det protokollet (ännu)? Jag vill minnas att jag läst någonstans att 3.0 ska öka kompatibiliteten mellan olika fabrikat men man kanske inte har kommit dit?

Du kan inte blanda de produkter du nämnde på så sätt att båda går att köra i båda hubbarna. Hue-produkter får du lägga till i Hue-bryggan medan Aqara-produkter lägger du till i Aqara-hubben.

Gemensamma nämnaren är dock HomeKit. Båda tillverkarnas produkter blir efter anslutning till sina respektive hubbar tillgängliga i HomeKit.

Kommer man behöva parkoppla alla tidigare Aqara-sensorer man har i HomeKit genom nuvarande Aqara-hub eller är det bara att lägga till denna som huvudhub?

Ska beställa en! Perfekt med IR dessutom som man styra våran AC i vardagsrummet.
Har en AC controller från Aqara redan som vi använder men flyttar den till sovrummet så slipper jag köpa en till. :heart_eyes:

Du behöver para om allt.

Tack för svar. Avbeställde så länge. Behöver mer info när TV testar den😊

Intressant att veta om det går att göra specifika automationer beroende på om larmet utlöser sig i vanliga ”Borta-läget” kontra ”Natt-läget” (skalskydd).

Fungerar det så blir det ett köp.