Att det smarta hemmet har många fördelar vet vi om sedan tidigare. Men om allt går att göra smartare är något Aqara funderat på med sin toalettstol.
Kinesiska företaget Aqara som inte ligger på latsidan lanserar nu en smart toalettstol. Visserligen bara för den kinesiska marknaden men med en ny produktkategori i sin portfölj så ligger de verkligen inte på latsidan. Aqara Toilet T1 har automatisk öppning av toalettlocket när någon närmar sig och när allt är klart stängs locket också vilket säkerligen uppskattas av en del användare. Toaletten har en antibakteriell sits som även kan värmas upp för den som är frusen.
Aqara Toilet T1 spolar automatiskt när användaren reser sig upp men spolning kan också ske via en sensor som triggas med foten. Det finns också integrerad belysning (?) samt olika rengöringslägen inklusive rumptvätt där styrka och temperatur kan ställas in efter egna önskemål. Givetvis ser den till att torka efteråt med varmluft också… Anslutning sker via Zigbee till kompatibel hubb från Aqara och kan automatiseras med andra enheter i hemmet.
Det finns även en fristående fjärrkontroll som kan monteras inom räckhåll. Skulle hemmet drabbas av strömavbrott så finns en inbyggd batteribackup som håller igång de nödvändigaste funktionerna. Mer information finns på den kinesiska hemsidan.
Är detta något du skulle lagt lite slantar på i ditt smarta hem?
Jag skulle absolut köpa en sån här om jag bodde i hus eller bostadsrätt. Bott i Asien många år. Rump spolning är underskattat! Och skönt med värme sits och allt annat.
Säkert skön. Men antagligen har jag för dålig fantasi för att inse nyttan med appstyrning och integration i smarta hemmet rör t.ex tvätt/disk-maskin och definitivt en toalett. Men jag får väl göra ett försök:
När rumptvätt körts >> sätt på maximerad ventilation 10 minuter
När barskåpet öppnats tio gånger inom 90 minuter >> kör ett särskilt rengöringsprogram och porslinsförvärmning så toaletten är extra inbjudande att ta emot mig ulkande på knä
Går att göra mycket roligt med den här nyheten. Men en asiatisk toalett, uppkopplad eller ej, vore något jag skulle kunna tänka mig. Många knappar och många strålar vore kungligt.
Lite märkligt att man fortfarande sitter och torkar sig i aktersalongen med torrt papper. Hur kan det egentligen duga som fullgod hygien i dessa tider?
Skulle man få motsvarande nedsmutsning på någon annan kroppsdel hade man knappast nöjt sig med att torka sig med lite torrt toalettpapper.
Varför har toaletter med rengöring och torkning inte fått ett större genomslag?
Jag förstår dig och håller väl till viss del med. Sedan har ju människans konstruktion gjort att det ligger ganska skyddat i väntan på nästa dusch eller bad..
Är uppvuxen i en 70-talsvilla och vi hade faktiskt en motsvarande sådan vid toaletten. Tror aldrig den användes av någon, vi kämpade på med toalettpapper trots att möjlighet till annat fanns.