Aqara lanserar en nyhet den 23 mars

Från sajten:
image

Aqara har publicerat en bild på ett mikro-SD kort på sin Facebook-sida. Vad det kan betyda får vi dock inte reda på förrän den 23 mars men det lutar åt en kamera.

Kinesiska Aqara fortsätter att förse våra hem med smarta prylar och nu har de en nyhet på gång. Från deras Facebook-flöde finner vi detta inlägg samt en bild på ett mikro-SD kort. Baserat på alla hashtaggar och textens innehåll så tyder en hel del på att de har en ny kamera i görningen.

Kan det vara en ny säkerhetskamera vid namn G4 eller är det något helt annat? Vad tror du?

Källa: Aqara

Jag är ganska säker på att det är deras flygande kamera, en drönare för inomhusbruk.

Från sajten:
image

Aqara lanserar idag företagets första dörrvideoklocka. Nya Aqara Smart Video Doorbell G4 har inbyggd AI för lokal detektering av ansikten och automationer.

Kinesiska företaget Aqara lanserar idag sin första dörrvideoklocka för det smarta hemmet. Den nya Aqara Smart Video Doorbell G4 har en upplösning på 1080p och stöder Apple Home, Google Home och Amazon Alexa. Dessutom finns stöd för HomeKit Secure Video från Apple.

Enheten är utrustad med inbyggd AI för att lokalt kunna skicka notiser om detektering av ansikten till användaren. Kombinerad med företagets andra säkerhetskameror utökas nu möjligheterna att kunna ha koll på hemmet. Funktionerna i övrigt påminner mångt och mycket om de som finns i deras Camera Hub G3 med lokal hantering för snabbare respons men också bättre integritet.

Identifiering av ansikten på enheten kan användas för att trigga automationer i hemmet. Aqara Smart Video Doorbell G4 drivs av 6 st AA-batterier vilket möjliggör lite friare placering av enheten men kan också anslutas via kabel. Batteritiden är upp till fyra månader.

Utöver stöd för HomeKit Secure Video kan den även strömma till smarta displayer från Google och Amazon. Uppdatering till Matter väntas när standarden inkluderar kategorin kameror vilket väntas under året. Det som spelas in kan lagras lokalt via ett microSD-kort (upp till 512 GB) eller fritt i 7 dagar via molnet och deras egna tjänst samt iCloud.

 

Rekommenderat pris är 1499 kronor och den finns att köpa hos Gröna Hus.

Källa: Pressmeddelande

Ipx3. Tror vi den här tål att sitta ute i svenskt klimat på en villa?

Tveksamt…. Jag har dock ett tilltaget tak ovanför ytterdörren. Så jag är absolut sugen att ge den en chans……

Har ett litet tak som skyddar också men regnar det snett är jag körd. Funderar på att chansa också då det är väldigt trevliga funktioner som andra saknar. Typ Kunna göra bilden svart utanför tomten

Ja samma här om jag ska vara ärlig. Och regnar snett, det för det faktiskt rätt ofta :confused:

Alternativet är ju en Nest Doorbell Battery… fast då får man ju byta från Homekit till Google Home

Ja tyvärr. Tycker det är väldigt konstigt att dom inte har bättre ip klassning på den. Ser mer användningsområde på ett hus än vad jag gör till en lägenhet.
Det är några som recenserat den och har placerat den utomhus på väggen men för tidigt att säga om den faktiskt kommer klara det eller om det bara var tillfälligt också.

Ja precis. Sen har ju Sverige ett riktigt skit-klimat jämfört med Miami eller så. Så ja det känns riktigt trist och mannavett ej om det är lönt eller värt det. Sen är den ej direkt liten heller, men det är visserligen inte Nest Doorbell Battery heller haha.

Vet inte om jag riktigt kan hålla med om det. :rofl:

1 gillning

Haha nej den är fan stor! Sen verksr betraktningsvinkeln vara sådär om man jämför med belkin wemo tex som verksr fånga upp paket på trappan också. Sen är frågan om man verkligen behöver det när den ändå kommer filma om paketet hamnar i rörelse :man_shrugging:

Dock det som tilltalar mig med aqara är privacy occlusion area där man kan göra delar utav bilden svart typ utanför tomten. Är ju lite sådär med att filma utanför tomten då jag ser grannens hus rakt över. Sen kanske ingen bryr sig men man vet ju aldrig. Fungerar också på om den inställningen följer med till homekit eller om det enbart är i aqara :thinking:

Allt är relativt :wink:

1 gillning

Sant. Ska även vara lite så med att tappa kontakt till HomeKit mm. Ja man är tveksam minst sagt

Bra genomgång: Pros & Cons of the Aqara G4 Video Doorbell: Everything You Need to Know - YouTube

Det där med att tappa kontakten mot homekit verkar tyvärr vara något som många kameror lider utav men börjar fundera på om det är folks nätverk också :thinking:

Ska ta en noggrannare titt på videon.

2 gillningar
1 gillning