Aqara infälld zigbee fjärrbrytare - elektriker

Hej,
En enkel fråga om elektricitet och behörighet; hur mycket av en elektriker behöver man vara för att få sätta dit sådana här?

En elektriker.

1 gillning

Har en fråga om det där.

Krävs det något mer än den produkten för att få in det hela i Google home?

Aqara-hubben!

Är det inte så att alla fasta installationer måste göras av Elektriker?

1 gillning

Nej, även lekmän får byta strömställare och eluttag om man har ”nödvändig kännedom”. Dock får inte lekmän göra förändringar i installationen. Att montera en extra brytare som i detta fall är att betrakta som en förändring och därmed inte tillåtet.

Jag fick nämligen informationen att det inte skulle vara någon förändring att lägga till något när jag köpte den.

Varför är beskrivningarna öppna för så mycket tolkning?

Det kan inte stämma. Aqara-brytaren kräver t.ex. en neutralledare för att fungera. Om man behöver dra in en sådan då har man ju förändrat installationen.

Den här brytaren kopplas in som en trappomkopplare bakom den befintliga brytaren.

1 gillning

Så här står det om saker man får göra själv på elsäkerhetsverkets sida du länkade till:

  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Jag tänker att det är det personen syftade till.

Jag länkade dåligt i huvudinlägget.
Jag har två fjärrbrytare utan nolla (neutralledare) och en med nolla. (Den utan nolla verkar ha försvunnit från kjells hemsida)

Så den med nolla skulle jag inte få byta själv medan de två andra får jag byta själv?

Byta ut en befintligt fjärrbrytare borde vara tillåtet. Då förändrar man ju inte installationen.

Undar hur den utan nolla fungerar… Mottagaren behöver ju ström för att fungera. Utan nolla blir det inte mycket ström om kretsen är bruten. :thinking:

1 gillning

Hur har det gått?

Måste göra en video av det också så det tar sin lilla tid :wink:

1 gillning

F vad billigt!!
Jag tar 3, säljer huset frivilligt.