Aqara, dålig täckning

Har en G2h Pro camera som hub i ena delen av huset.
Räckvidden räcker inte till för att min vibration sensor ska kunna ligga i brevlådan på tomten.
Så jag köpte en aqara smart plug för att förbättra räckvidden.
Sensorn har samma dåliga zigbee-signal som innan jag skaffade smart plug.
Har testat att starta om nätverket hemma och även kamera-hubben.
Men det är fortfarande ingen skillnad.
Smart plugen har sämre zigbeesignal än sensorn när de ligger bredvid varandra :thinking:

Jag har inte samma uppsättning som du, men upplever också problem med Aqara-prylar som tappar kontakten. Framför allt sådana som går på batteri. Tror tyvärr att min ”lösning” blir att ersätta de och betala mig ur problemet :melting_face:

1 gillning

Jag hade också problem med räckvidden på Aqara. Gjorde att jag tröttnade på det systemet.

Jag har inga problem med mina aqara produkter. Har typ 30-35 st sensorer. Dock inte via aqara hub. Eget zibee koordinator och Home Assistant.

1 gillning

Flyttade pluggen närmare hubben. Sensorn kvar på samma ställe. Både fick strong signal nu. Så får köpa ett till uttag och ha detta som länk genom huset :nerd_face:

1 gillning

Flyttade som sagt uttaget närmare huben. Rätt tydlig skillnad i mottagning.
Vibrationssensorn ligger kvar på samma ställe som tidigare, innan flytt av uttag hade den mellan 4-20 i mottagning.
Blir att köpa ett till uttag på black friday


Gällde detta batteri-drivna enheter? För de har lägre räckvidd och de kan inte mesha själva.

Exakt. Temp och dörr/fönstersensorer.

Rent generellt fungerar enheter med samma teknik ungefär likadant. Dvs alla batteridrivna Zigbee-enheter har samma täckning och alla fast-ströms-drivna enheter har samma täckning (och skickar iväg lika långt). Så då får man placera någon enhet som är inkopplad på strömmen i mellan så är det inga problem.

2 gillningar

Det är så jag tänkt göra med några fler smart plugs från Aqara