Aqara adderar stöd för tredjepartsprodukter

Från sajten:
image

Sedan ett tag tillbaka finns möjligheten att integrera trejdepartsprodukter i appen för Aqara Home. I nuläget endast ett fåtal men fler möjligheter kommer så småningom.

I takt med att Aqara släpper fler och fler produkter på marknaden ökar också intresset för att bygga ett smart hem kring deras produkter. Sedan tidigare integrerar produkterna från Aqara perfekt med Apple HomeKit men också med Amazon Alexa samt Google Home, om än med begränsad funktionalitet jämfört med HomeKit. Dock finns det användare som gärna kör med produkterna rakt upp och ner i deras egna app, Aqara Home och här vill man nu utöka med stöd för fler produkter.

Aqara-Home-3rd-party

Redan nu kan du här i Sverige lägga till högtalare från Sonos, vilket också inkluderar Symfonisk-högtalarna från Ikea. Även Symfonisk fjärrkontrollerna exponeras i Aqara Home. Detta innebär att du kan inkludera högtalarna i automationer och scener som skapas direkt i Aqara Home. Perfekt för dig som även har Aqara Cube för kontroll av produkterna, nu kan du starta/stoppa musiken i högtalarna med denna.

Utöver stöd för högtalare från Sonos har också stöd för tv-apparater från Hisense samt robotdammsugare från Ecovacs lagts till i Aqara Home-appen. Dock är stödet för Hisense och Ecovacs enbart synligt om du kör China Mainland men Sonos fungerar här i Sverige via EU-servern.

Ett smart drag från Aqara som ser till att du kanske får in din robotdammsugare tillsammans med övriga produkter från Aqara så att de kan fungera tillsammans. Vi får hålla tummarna för att 2021 blir året när Apple HomeKit får till stöd för robotdammsugare direkt i HomeKit. Varför detta ej finns än är en gåta då robotdammsugaren nuförtiden är en viktig produkt i det smarta hemmet.

Källa: HomeKit News

Känns som att Xiaomi börjar distansera sig från det egna ekosystemet och hellre vill att konsumenterna skall köra det egna varumärket fullt ut. Vilket i sin tur gör att företag, oavsett om Xiaomi är delägare eller ej, satsar på små egna mikroekosystem kors och tvärs.

Gäller de också att sonos går in i HomeKit ?

Tänk om de släpper in ring också då, då kan de få HomeKit.

Sonos går in direkt i Homekit. Behöver inte någon hubb för det.

Det är Aqara som distanserar sig från xiaomi. Men det var kanske det du menade?
Viss frustration då Aqara tidigare hänvisat till xiaomi Home men nu inte ens låter oss välja.

Det är en total omdaning av strukturen över hela linjen från Xiaomis håll.

Mi Store-återförsäljarna kommer bara sälja Xiaomi-produkter hädanefter. Ingen Aquara, Ingen Roborock, ingen Dreame, Amazfit etc. East & West har tex därför startat 2tech.

Hur då? Symfonisk med? Playbar?

Men är det xiaomi som bestämmer om Aqaras produkter ska ha stöd för Xiaomi Home appen?

Ingen aning. Jag kan bara konstatera att det just nu pågår någon form av uppdelning mellan Xiaomi samt en rad olika varumärken som vi tidigare såg tätt kopplade till Xiaomi börjat köra sitt eget race allt mer.

Om det är förändrade regler eller förändrade normer lär framtiden få utvisa.

Alla nyare Sonos inkl symfonisk är Homekit-kompatibel. Äldresonos som Playbar blir om man har en nyare Sonosenhet i sitt Sonosnet.

Jag har ju symfonisk, och de var visst i HomeKit, men funkar typ inte?

Då borde jag få in playbar också om jag har symfonisk?

Det är inte så mycket man kan göra med dem i Homekit. I princip använda dem automationer och kanske se vad som spelas på dem.

Så har jag tolkat det. Har inte någon äldre Sonosenhet att testa med.