Apptips: Enkel hantering av upplösningen på din Mac - ger mer valmöjligheter än Apple

Från sajten:
image

Apple vill oftast bestämma det mesta åt sina kunder på gott och ont men som tur är så finns det utvecklare där ute som låter oss slita oss loss en aning från deras instängda trädgård.

Vad är det för nått?

RDM är en liten applikation som först skapades av Paul Griffin men sedan har ett gäng andra personer utvecklat programmet vidare tack vare att det är open source och ligger på GitHub. Det RDM låter oss göra är att ändra bland betydligt fler upplösningar på vår Mac än de fem alternativ som Apple presenterar för oss i inställningar. När RDM är installerat så landar det längst upp till höger i menyraden på datorn och det är därifrån vi sedan ändrar upplösning.

Här fanns det inte mycket att välja på

Varför ska man ändra upplösning?

Är du idag nöjd med hur det ser ut på skärmen så är RDM inget för dig. Undertecknad gick från en iMac 27″ 5K till en iMac 24″ och märkte direkt att högsta upplösningen Apple erbjuder (2560 x 1440) gör allt alldeles för stort. Det var problem att få plats med flera fönster på skärmen och det kändes verkligen inte roligt. Med RDM kom lösningen tack vare min kära kollega Marcus Larsson som hittade programmet och jag kan nu ändra upplösningen upp till 4480 x 2520. För min iMac 24″ blir det alldeles för smått med en så hög upplösning men 3200 x 1800 eller 3840 x 2160 är betydligt bättre.

 

Apples högsta upplösning, det är svårt att få plats

Betydligt mer plats tack vare högre upplösning

Hur installerar jag det?

Att installera programmet är busenkelt och nedan har du alla steg du behöver ta:

  • Ladda ned RDM-2.2.dmg här
  • Dubbelklicka på .dmg-filen du laddade ned och öppna Finder
  • I listan till vänster klickar du på RDM2.2 och sedan på RDM-2.2.pkg och gå sedan igenom installationen
  • Därefter landar ikonen automatiskt uppe till höger i menybaren, gör den inte det gå in i Finder och tryck på “Appar”, leta sedan upp RDM och dubbelklicka på applikationen.

När programmet är installerat så är det bara att klicka på den lilla ikonen och känna dig fram vilken upplösning som passar dig bäst. På vissa av upplösningarna i listan ser du även en gul blixt bredvid och det är de upplösningarna Apple erbjuder i systeminställningar.

Många alternativ att välja och vraka på

Vill du läsa mer om RDM så kan du göra det direkt på GitHub.

3 gillningar

2560 x 1440 är ju samma upplösning (retina) som iMac 5k har som standard!!

Eller du kanske hade ändrat inställningen till mer pixlar/utrymme även på den?

1 gillning

iMac 5K har 5120x2880 som upplösning. Men du menar att den skalar om så att gränssnittet motsvarar 2560 x 1440?

Exacetemente!

Dyker inte upp något i menyraden på min iMac intel. Har jag missat något?