Apple Vision Pro – Apples VR-headset

Från sajten:
image

Apple Vision Pro är här för att ta Apple in i Mixed Reality och den får ett helt nytt operativsystem och möjligheter vi faktiskt inte kunnat ana.

Vision Pro

Det blev inga typiska skärmar, det blev inget VR-headset som vi tidigare har sett utan det blev något helt nytt från Apple. Det blev en mer personlig dator som vi bär som glasögon med en flytande hemskärm direkt ovanpå din omgivning. Ikoner och det du interagerar med flyter i din vy och det kommer att kännas helt naturligt enligt Apple.

Upplevelser kommer att anpassas helt efter ditt tycke som att se en film och justera bioduken så den tar över ditt synfält precis som på biografen. Ett smidigt rullhjul på ovansidan av Vision Pro kommer att hjälpa dig att anpassa vyn. Handgester, ögonrörelser och röststyrning kommer att vara hur du interagerar med Vision Pro och Apple lovar att det kommer kännas otroligt.

Vision Pro är helt i anpassad aluminium med stretchtyger formad för att sitta flexibelt runt huvudet. Det finns en knapp för att ta bilder och en Digital Crown på ovansidan. Du kommer att kunna köpa nya band precis som med Apple Watch och andra tillbehör som ett externt batteri med tvåtimmars batteritid. Skärmarna är micro-OLED med 23 miljoner pixels som är som två 4K TV-skärmar för varsitt öga med tre skärmlinser som Apple säger ska ge otrolig skärpa och klarhet. På utsidan finns 4 kameror, flera ir-sensorer och mycket mer samtidigt som den håller sig nedkyld tack vare M2-chippet och R1-chippet som levererar prestandan.

Arbete

Precis som på dina andra enheter från Apple så kommer du att kunna använda alla kända appar. När du behöver arbete slipper du ta av din Vision Pro – den ska nämligen se till att ditt arbete blir enklare. Få allt du behöver för att göra ditt jobb utplacerat i flytande fönster i din vy. Du kommer att kunna placera ut allt som du behöver det för ett bra arbetsflöde. Du kommer att kunna använda Magic Keyboard eller Magic Trackpad med Vision Pro och om du behöver din MacBook kommer du att kunna placera den i din vy och öppna skärmen för att få upp den som ett flytande fönster i Vision Pro.

3D och Spatial Audio

Med Vision Pro kommer du att kunna fota och se flytande 3D-bilder och videos som känns som verklighet i din miljö. Filmtittandet kommer att kunna ses på en justerbar skärm i upp till 100 tum på 3D-filmer med Spatial Audio. Apple Arcade kommer till Vision Pro och förhoppningsvis fler spel skräddarsydda för Apples nya Vision Pro.

Egen App Store och Optic ID

Vision Pro kommer att ha en egen App Store där den kommer ha skräddarsydda appar men så klart kommer utvalda appar från andra OS att fungera. Nya Optic ID kommer att vara Vision Pros svar på Touch ID och Face ID där den kommer att identifiera just dina ögon.

Priset

Prislappen landade på 3 499 dollar och Apple försökte jämföra det med att du köper en ny TV och hemmabioljud. Men du kommer att ha chans att spara ihop till Vision Pro som inte kommer att släppas förrän nästa år.

 

(Uppdateras)

1 gillning

3500 dollar
:eyes: :money_with_wings::money_with_wings::eyes:

Jag tror företag kan använda det här. Designa bilar utan att behöva göra fullstora modeller i lera och liknande.
Däremot vet jag inte om det blir en stor grej för privatpersoner. Men man ska väl aldrig säga aldrig.

Vad blir det i svenska Apple-priser? 49 999 kr?

Fick tack och lov inget ha-begär. Kan kanske bli något om tio år när batteriet räcker en hel dag utan sladd och det kommit användningsområden som inte består av att ha virtuella externa skärmar.

Ungefär, inkl. moms osv., troligen lite mer. Men den kommer inte till Sverige på ett par år minst skulle jag säga.

Jag tror detta kan bli nästa stora personal wearable device.
Tar väl några iterationer innan den når massorna. Men då, mindre, kraftfullare, bättre batteritid så.

Jag kommer nog att köpa en, rätt snart efter den lanseras. Behövs det får jag väl sälja av något av mina 14 fordon.

7 gillningar

Instämmer, förutom att jag inte har 14 bilar och inte kommer köpa första generationerna :slight_smile:

2 gillningar

Haha 50 lax?? Ja de är säkert jättebra, men pengar växer inte på träd. Får hoppas de släpper en mer konsument-variant om några år för 20 lax.

Kanske Nokia släpper en med det priset :rofl:

Till konsument för 20 lax?! Konkurenterna säljer för 5 k. Max 10 k om det ska bli annat än samlarobjekt. Eller motsvarande en iPhone.

Apple säljer en dator. Konkurrenterna säljer en skärm som kopplas till en dator.

1 gillning

Jo men Apple kommer inte gå från 50k till 5k, så jag tänkte mer realistiskt.

Men jag har ingen som helst aning vem som skulle köpa gen1 för 50k…

Jag hade varit nöjd med en billig ”skärm” som kopplas till min dator eller telefon.

Tekniskt imponerande maskin. Men sett till användningsområden är den lika ofokuserad som första Apple Watch. En lösning på jakt efter problem. Men vi får väl se om det blir något roligt av det.

När jag såg första iPhone var den självklar. Vision är typ häftig, men också rycka på axlarna.

Måste dock ge Apple pluspoäng för smart framing av priset.

I jåmförelse med ett hemmabiopaket låter det som ett rimligt pris.

(Istället för orimliga 10x mer än konkurrenterna inom mer snarlika VR).

Intressant go-to-market-strategi. Jag förstår att Apple inte vill göra VR halvhjärtat men $3,500 gör ju att det blir en extremt nischad produkt. Jag hade förväntat mig ett högt pris, typ $1,999, som ändå var tänkbart för flera.

Det är fascinerande teknik som känns extremt Sci-Fi men för mig är det bara cool och väldigt svårt att se en riktig nytta, iallafall på pappret.

2 gillningar

Lever man ensam nästa gång det är dags att köpa ny tv är ju detta väldigt intressant!

1 gillning

Hololens kostar ju 3500 USD och det är väl där jämförelse ligger eller?

För det är väl inte en konsument produkt?

Sedan är den ju inte släppt ännu, kan ju bli försenad eller inte se dagens ljus alls :wink:

Två timmar på batteri var klent ändå. Speciellt när de marknadsför den som något man kan ha på planet. Hinner ju knappt se en film.

1 gillning