Apples Thunderbolt-kabel kostar fler tusen

Som verkande inom branschen för kabeltillverkning kan jag säga att du har fel.
Flätad innebär ett steg till i tillverkningsprocessen. Ett steg till som kräver att man och maskintimmar ska betalas.

En expert…:+1:. Kan man då äntligen få svar på om det skulle vara väldigt mycket dyrare att tillverka kablar som håller…?:flushed:. Kanske är det det de flätade kablarna ska göra och då har du svarat på frågan.

Samtidigt har jag köpt Anker under en period. Sådana med något tygliknande omkring. De röda har haft mycket kort hållbarhet. Då det krävs ju att alla delar håller hög kvalitet.

Tycker inte att från ditt svar entydigt framgår att jag har fel. :slight_smile: Ja, ett steg till som ersätter ett annat steg att dra över kabeln med gummin. Och en miljons fråga är: vad kostar denna ersättning i påslag till kabelns totala kostnad? Jag tog 50 % i mitt antagande ovan. Jag anser detta antagande mycket tilltaget men vad säger experten? 100%? 200%?

Jag svarade utifrån ditt självsäkra påstående att flätan inte påverkar priset. Det gör den garanterat. Nej flätan ersätter ingenting utan det är ett EXTRA lager utanpå manteln för att göra den hållbarare men samtidigt flexibel.

Vad det kostar? Helt omöjligt att svara på för jag har inte sett beräkningskostnaden för tillverkningen av kabeln. Men utifrån min erfarenhet av tillverkning är att alla steg som läggs på i tillverkningen ökar priset.

Absolut blir det mycket dyrare att tillverka en kabel som håller bättre. Material som tål UV-ljus (en av den största orsaken till åldrande av kabel) är väldigt dyrt och i många fall miljöfarligt. Se bara på Apples kablar som i det närmaste ramlar i bitar efter ett tag. Det är en kombination av miljövänligt material som är skört och tål inte UV-ljus så bra.

1 gillning

Om du läser mitt svar ser du att jag aldrig skrev att det inte påverkar priset. Tvärt om prissatt jag det till 250 kronor per kabel (vilket jag fortfarande tycker är väl tilltaget). Vad jag skrev var att påverkan är underordnad andra faktorer och kan inte rättfärdiga prisskillnaden på 750 kronor.

edit > Här är ett exempel på en flätad 2 m kabel som totalt kostar 49 spänn! Epzi USB-C to Lightning Cable 1 m Black: Epzi USB-C till Lightning Kabel 1 m - Teknikmagasinet.se Alltså så mycket påslag kan det inte vara en fråga om.

Som sagt jag svarade utifrån ditt självsäkra påstående. Två helt likvärdiga kablar från mitt jobben, en med fläta och en utan fläta så är den med fläta dyrare.

Men jag förstår vad du menar och naturligtvis så tar Apple ut högre marginaler på sina kablar för dom kan helt enkelt. Apple har köpstarkare kunder än vad Kjell har.

Varför köper folk en T-shirt för flera tusen kronor när man kan gå på Jula och köpa en för 49:- Dom utför samma jobb genom att täcka kroppen.

Jag har inte sagt att det är mycket påslag utan återigen svarade på ditt påstående.
Sen så går det inte att jämföra priser på kablar rakt av utan att veta var den är tillverkad. Säger sig självt att en kabel tillverkad i Sverige är mycket mycket dyrare än en som är tillverkad i Kina.

Som sagt, vilket påstående?!! Skulle du kunna komma med en citat? :wink: Du argumenterar mot något jag aldrig sagt. :slight_smile:

Jag har redan citerat dig

"Att skillnaden ligger inte alls i att kabeln är flätad"

"Skillnaden ligger inte i att kabeln är flätad" är inte samma sak som "flätan inte påverkar priset" :wink: Skulle vi enas om jag förtydligar "Den absoluta majoriteten av skillnaden ligger inte i att kabeln är flätad"? :slight_smile:

Nu flyttar du målstolparna. Skillnad mot vad? Båda kablarna är flätade. :joy:

1 gillning

Notera att jag inte säger att själva tyget är dyrare än gummi/plast. Utan jag syftade på de interna komponenterna.

Jag flyttar ingenting. Jag vet inte hur man kunde tolka mina inlägg att ett annat isoleringsmaterial inte påverkade kostnaderna. Men du lyckades med det. För att undgå missförstånd och kunna enas föreslog jag en omformulering. Tydligen har jag misslyckats med det också. Jag ger upp, kan inte uttrycka mig tydligare än så. Du får leva kvar med din uppfattning. :slight_smile:

Förstår inte heller vad du menar med "båda kablarna är flätade". Jag uppfattar inte Kjells kabel som flätad och trodde hela diskussionen gick ut på att utreda skillnaden. Men skit samma. Sanningen i frågan är inte värd mer tid av mitt liv. :slight_smile:

Hur som helst är det en djävligt dyr kabel… Köra över den med stolen ett par gånger och så är man på bra humör…:sunglasses:

Här jämför du mot en annan flätad kabel

Min välskrivna OnePlus Nord-recension mot en nyhet om en kabel…

1 gillning

Sååå - nu har Apple släppt en Thunderbolt 4-kabel som är 3 meter och kostar 2000 kronor.

Precis som med Thunderbolt 3-kabeln när den släpptes finns det väldigt få konkurrenter (Det fanns i princip bara 20 Gbit-kablar i stället för 40 Gbit-kablar att få tag på) i den här storleken så det är svårt att jämföra priser.

Vi kan dock konstatera att det finns gott om Thunderbolt 4-kablar på 1,8 meter som kostar långt under 1000 kronor. En längd som Apple debiterar 1600 kronor för.

Vi kan därför konstatera att Apple numera har mycket hög marginal på dessa kablar och man vinner ingenting alls på att köpa dem - mer än om man tycker att tyg är snyggare än gummi.

Från sajten:
image

Apples senaste Thunderbolt 4-kabel har blivit en snackis på nätet på grund av sitt pris och nu har ChargerLAB tagit en titt på komponenterna i kabeln.

ChargerLAB släppte för ett par dagar sedan en video på sin YouTube-kanal där de plockar isär Apples senaste Thunderbolt 4-kabel för att ta en titt på insidan och försöka komma fram till varför den är så dyr. För att summera den nästan sju minuter långa videon så kom de fram till att kabeln är byggd med dyra material och har ett Intel-chip på insidan som ska göra anslutningen extra stabil och fri från störningar. Kabeln är en koaxialkabel med totalt 19 trådar och kabeln är skyddad av ett vatten- och dammflätat lager. Två av trådarna är täckta i plast och dessa används för USB 2.0-överföring då kabeln är kompatibel med Thunderbolt 3 och vanlig USB.

Thunderbolt 4-kabeln på 1,8 meter kostar 1 595 kronor och den kommande kabeln på 3 meter kommer att kosta 1 995 kronor. Så tack vare ChargerLAB vet vi nu varför kabeln kostar så mycket som den gör.

Via 9To5Mac

Detta är själva definitionen av Thunderbolt 4. Samma chip, samma specifikationer på alla kablar, även de som kostar 500 kr.

Det som gör Apples kabel unikt är att den finns i 3 meter. Sist jag kollade fanns inte det någon konkurrent alls.