Apples Thunderbolt-kabel kostar fler tusen

Från sajten:
image

Senaste tiden så har det gått rykten om att Apple ska komma att släppa en flätad kabel till iPhone modellen 2020.

Utan närmare specifikation så släppte Apple en sådan kabel igår. Men inte till iPhone utan till alla sina andra enheter som istället använder sig av Thunderbolt protokollet via USB-C.

Kabeln som Apple släppt är en flätad Thunderbolt 3 kabel på 2 meter. Kabeln är aktiv vilket innebär att det går att skyffla data upp till 40Gbit/s, ladda upp till 100w och ge DisplayPort-videoutsignal (HBR3).

Att ha en flätad kabel är att föredra framför en i gummi som lättare trasslar ihop sig. Thunderbolt 3 apple

Specifikationer

  • Den stöder dataöverföring i upp till 40 Gbit/s via Thunderbolt 3
  • dataöverföring i upp till 10 Gbit/s via usb 3.1 Gen 2,
  • DisplayPort-videoutsignal (HBR3) och laddning med upp till 100 W.
  • Använd kabeln till att ansluta en Mac med Thunderbolt 3 (usb-c) till Thunderbolt 3-enheter såsom Pro Display XDR, dockningsstationer och hårddiskar.

Kabeln går att beställa hos Apple och kostar 1595 kr.

Apple

Snygg men priset, otroligt i mina ögon

Tilltaget pris, visst. Men det ligger ändå en del hokuspokus i själva kontakterna, inte bara kablar rakt igenom. (gamla TB på bilden, men liknande i nya)

1 gillning

Ja, jag hade fått för mig att det behövdes magi för att få en kabel på över 0,8 m att vara aktiv

1 gillning

Jag kan inget direkt om kablar men vad är skillnaden mot tex denna förutom flätad design?

Dom är nog ganska likvärdiga. Men du kan väl inte tycka att 849 kronor är något fyndpris heller?

Då är vi där igen. Diskussionen om priset. Ingen är tvingad att köpa den. Prissättning handlar ju om många olika faktorer bland annat att bygga varumärket.
Det är detta Apple vill att folk går igång på. Och ändå köper folk kabeln ändå…

2 gillningar

Den är dubbelt så dyr som tredjepartskablar vilket ju är rätt standard - i det priset inkluderas det faktum att Apple har betydligt hårdare tillverkningskrav, material med låg klimatpåverkan, samt all overhead på Apples gigantiska verksamhet.

Inga konstigheter jag vill ha en!

6 gillningar

Som sagt jag kan väldigt lite om kablar så tack för förklaring :slightly_smiling_face:

Angående Kjell-kabeln är det exakt samma interna specifikationer. Sedan vad komponenterna skiljer i pris för Kjell jämfört med Apples är oklart. Tyg-kabeln är nog något dyrare att tillverka dock. Men mycket i det där ligger nog i lite bättre villkor för hela kedjan från Apples håll men de är min egna teori.

Intressant att i din teori inte ryms som en av möjliga förklaringar att Apple har högre marginaler på sina kablar. :wink:

Hur som helst hoppas jag att Apple inkluderar flätade kablar som standardkablar som följer med deras produkter. Dock som jag skrev i en annan tråd tror jag inte att det kommer att inträffa inom överskådlig tid.

Just kablar har ju så enormt hög marginal för alla så just där vet i tusan om det skiljer så mycket.

På mobiler är det ju däremot 45% mot typ 0 % för övriga.

Har Apple idag flätad kabel till hörlurar som de skickar med sina mobiler?

Nej men de blir lätt flätade efter ett tag :rofl:

Även om alla har höga marginaler hindrar inte att vissa har ännu högre. :wink:

Jag menade att du nämnde högre kostnad för en flätad kabel och “bättre villkor” och nämnde inte alls att Apple kunde lika gärna lägga majoriteten av skillnaden i sin ficka. Bara för att de kan.

Det kan de absolut men betänk att en liknande kabel kostar strax under 1000 kronor och då i billigare material, okända krav på fabrik etc. Om Apple har 50-marginal och övriga 40-marginal tror jag inte spelar så stor roll i just detta fallet.

Apples marginal på produkter brukar ligga på 38-39% om man slår ut ett medelvärde på deras sortiment.

Japp, vilket är enormt högt för en dator och iPhone men rätt lågt för en kabel.

Tänkte släppa ämnet men uppenbara fel i ditt matte kan jag inte gå förbi. :slight_smile:

Om det du säger är sant och Kjell har 40 % marginal, betyder det att Kjells kabel har en självkostnad på 500 spänn. Notera även att den är en licensierad produkt, dvs är komponenterna inte alls behöver vara billigare - de är ju godkända av Apple! Och sedan lägger vi på säg 50 % för att den är flätad (egentligen tror jag inte att det är principiell kostnadsskillnad, 50 spänn max).

Därmed erhåller vi 750 kronor självkostnadspris för Apple. För en kabel som Apple säljer för 1600 kronor. Alltså blir skillnaden inte “40% och 50%” utan “40% och 100%”, dvs det dubbla!

Det är precis vad jag ville säga. Att skillnaden ligger inte alls i att kabeln är flätad eller har sämre komponenter eller om Apple har bättre villkor utan rent av i att de kan ta mer betald. Allt du nämner är underordnat den sista och den största faktorn. Som du valt att inte ens nämna.

Då ingen av oss vet vad det är för marginaler på respektive bolag så känns diskussionen lönlös. Det kan lika gärna vara så att Kjell har högre marginaler än Apple på just kabeln.

Det jag har tagit upp innan är saker vi vet med säkerhet påverkar priset.

Du kan ha rätt i det du säger, men det är bara gissningar.

Apple äger inte Thunderbolt, det är Intel.