Det har tidigare ryktats om att Apple planerar att släppa en rad olika smarta hem-tillbehör, och ett av dessa är en dörrklocka med Face ID.
Tanken är att deras smarta dörrklocka ska kunna kopplas ihop med olika smarta lås, där upplåsningen sker via Face ID – allt som behövs är våra vackra ansikten. Det senaste ryktet kommer från Apple-läckaren Kosutami och påstår att dörrklockan även kommer ha stöd för MagSafe. Ska vi vara ärliga låter det rätt orimligt och ganska onödigt. Vi har svårt att se användningsområdet – det vore betydligt smidigare att koppla ringklockan till fast ström för att slippa ladda den, eller att göra som konkurrenterna och använda ett utbytbart batteri som laddas via USB-C.
Enligt Mark Gurman förväntas Apple lansera sina smarta hem-produkter någon gång under 2026, men om det stämmer återstår att se. Den stora frågan är om Apple är för sent ute i en marknad som redan känns ganska mättad.
Räddningen för Apple kanske kan vara att de kan skapa integrationer på sätt som konkurrenter inte kan, med Face ID och sådana tekniker. Men man ska nog vara en hyfsat inbiten Apple-fan för att sådant (istället för t.ex. automatisk detektering av ens mobil i fickan över Bluetooth) ska ha en avgörande betydelse. Ja, kanske bör man allra helst redan jobba på Apples campus och regelbundet fika på deras cafeterior, typ.
Jag får intrycket att man greppar efter halmstrån i takt med att man letar efter "nya" produktkategorier (alltså för Apple, inte för omvärlden) efter krisandet med Apple Car och framgången med Apple Vision som jag tycker fortfarande är höljd i dunkel.
Personligen vill jag mycket hellre se en hemassistent som verkligen är bra från dem, baserad på en helt ny audiovisuell AI (snarare än text-transkribering) på samma vis som OpenAI Advanced Voice Mode, men med integrationer i Apples ekosystem så att den kan ta kommandon också, sätta timers och tända lampor, osv. Tekniken ÄR redan här, så det överraskar mig lite att det tar sådan tid för denna givna produkt både för Apple och konkurrenter.