Enligt Bloombergs Mark Gurman kan Apples kommande M4 Mac-datorer få 16 GB RAM som standard, en fördubbling från dagens 8 GB.
Detta skulle bryta Apples åtta år långa tradition av att leverera sina basmodeller med 8 GB RAM. Sedan 2016 har detta varit standard, men nu verkar Apple kanske inse att minnet inte längre räcker till. Gurman skriver att testmodellerna med M4 har antingen haft 16 eller 32 GB RAM.
Om detta stämmer skulle det sannolikt glädja många plånböcker och troligen leda till en ökning i försäljningen. M4-chippet förväntas debutera senare i år i MacBook Pro, Mac mini och iMac, medan resten av datorerna uppdateras 2025.
Det är på tiden. Att sälja datorer med 8 GB i RAM på 2020-talet är riktigt förlegat, oavsett hur effektivt minnet används. Eftersom Apple är duktiga på att ta betalt för minne och lagring så blir det fort en hög "Apple tax" ifall man vill ha mer.
När Macbooks reas i andra butiker än Apples så är det nästan alltid grundmodellen som finns. Kände av det i juni, när jag egentligen letade efter en MacBook Air med 16 GB RAM och 512 GB lagring. 8/256 fanns det drösvis med.
Hittade ingen som kunde skickas inom rimlig tid, så det blev grundmodellen av Pro:n istället. Lite dyrare än Air, men bättre (utom vikten) och med 18 GB RAM.
Jag misstänker också det och är rädd nettoökningen av ledigt minne kan göra folk besvikna. Ärligt talat hoppas jag på att deras AI-modell går att ladda ur RAM om man inte bryr sig om sådant. T.ex. 4 GB RAM för att summera texter i mail kan väl vara tveksamt. Viktigt att Apple kommunicerar det här tydligt nu för att inte skapa felaktiga förväntningar och inköp.