Apples "Hitta min" tar alla enheter för sig själv

Från sajten:
image

I och med Apples betaversioner av nya operativsystem iOS 14 så får vi fler och fler saker uträtade om hur det kommer bli när det väl lanseras.

Apple själva berättade att med iOS 14 så skulle det bli möjligt att använda trackers eller spårare på svenska från tredjepartstillverkare för att hitta sina saker i appen Hitta min. Vi var många som väntar på att Apple själva skulle släppa sina efterlängtade AirTags. Men vi får nog vänta ytterligare ett tag.

I Apples utvecklardokument går det att finna följande

”It must not operate simultaneously on the Find My network and other finder network, or otherwise implement functionality which may interfere with the security and privacy requirements referenced in this document.”

För exempelvis Tile som klagat på att Apples AirTags kan komma att konkurrera med dem på olika villkor så betyder det här att Tiles enheter kan nyttja Apples söksystem i Hitta min men då inte längre använda sitt egna söksystem eller finnas i något annat söksystem.

Om det här var vad Tiles hade i åtanke när klagandet begav sig är oklart men om tillverkare av spårare skulle implementera Apples sökfunktion så skulle tillverkarna av spårare plötsligt gå till att enbart vara hårdvarutillverkare åt Apple och inte längre ha tillgång till data som kan vara ack så värdefull.

Samma concept som med Homekit Secure Video med andra ord. När man har flyttat tex en Logi-kamera till HKSV går det inte att använda Logis egen app eller tjänst för att se kameran.

Jag ser det som en integritetsfunktion, men det är klart att det även finns konkurrensaspekter av det förfarandet.

Personligen skulle jag hellre använda Apples hive-nätverk än Tiles då det är mycket mer omfattande och det känns ju vettigt att göra det tillverkaroberoende. Kan absolut tänka mig att köpa ett gäng Tileprodukter om det visar sig att alla iPhones ingår i nätverket.

Nej. Eufys kameror fungerar både i HSV och i deras egen app.

Samma sak med Arlo, funkar i båda appar med HKSV.

Arlo har väl ingen HKSV?

Hhaa sorry Netatmo menade jag!

1 gillning

Samtidigt?

Hm, lustigt. Jag var helt säker på att det var ett krav från Apple.

Japp samtidigt :smiley:

Ok, undra hur det funkar då det ska vara end-to-end encryption mellan Home appen och kameran när det är hsv. Kan det vara så att Eufy-appen kan visa strömmen som går via homekit? :thinking:

Eufy har sin egen lagring. Den kan inte visa inspelningar gjorda i HSV.

Ok, då måste den nästan skicka två strömmar. Går det att stänga av dess egna lagring?