Apples ”Coda” tog hem bästa film på Oscarsgalan

Från sajten:
image

Apple lyckades bli första av alla streamingtjänster att ta hem det ärofyllda priset på Oscarsgalan.

”Coda” lyckades roffa åt sig tre statyetter på Oscarsgalan för bästa manus på annan förlaga och Troy Kotsur blev andra döva skådespelaren någonsin att ta emot en Oscar för bästa manliga biroll. ”Coda” lyckades snuva Netflix film ”The Power of the dog” som av många var favorittippad att ta hem Oscarsstatyetten för bästa film. “Coda” hade premiär på Apple TV+ i augusti förra året och handlar om en 17-årig tjej som växt upp med en döv familj där hon är den enda med hörsel och som drömmer om att få syssla med sång.

Via: MacRumors

BÄSTA PRIS HOS PRISJAKT:

Apple TV 4K 64GB (2nd Generation) 2 090 kr inkl. frakt

(Priser kan ha ändrats sedan artikeln publicerades)

Jag tyckte det var helt ok film. Svårt att bedöma om den var värd en Oscar för bästa film, men sevärd.

Jag hade inte fattat förrän imorse att den var baserad på en fransk förlaga. Blev lite sugen på att se den vid tillfälle också.

Det som är lite konstigt är att filmen är inte tillgänglig på TV+ här i Sverige pga av distributionrättigheter.
Den finns dock att hyra/köpa på iTunes Movies och säkert andra ställen.

Sedan finns ju den en del filmer som vunnit Oscar som man inte riktigt förstår storheten i.
En intressant spaning är dock att fler utländska filmer är med och tävlar i kategorin “Bästa film”.
Parasit vann ju för några år sedan.

1 gillning

Tack för tipset!
Nu förstår jag varför jag var tvungen att betala 49 spänn för att se den.

Ja, det är märkligt att Apple inte har globala streaming-rättigheter.

Har ett vagt minne av att den finns på Amazon Prime i Sverige och det var där vi såg den men jag kanske missminner mig.

Det blev sjukt konstigt när de budade den under Sundancefestivalen. De la 25 miljoner dollar för den men tydligen hade filmen redan sålts till andra distributionsbolag och de var inte intresserade av att sälja rättigheterna till Apple efteråt. I Norden är det Nordisk Film som köpt rättigheterna och därför finns den inte på Apple TV+. Med Apples muskler hade nog filmen nått fler än vad Nordisk Film hittills gjort - ingenting. Synd! Men nu kanske Nordisk Film spånar på en pr-plan för den i och med priserna som den fått. :man_shrugging:t2:

Synd att den filmer inte kan köpas i Sverige...
/Maria

Den går att både köpa och hyra i iTunes Movie Store och AppleTV appen.

Då ska jag göra det. Jag har en filn som heter Bortom alla ord också. Jag har många små videofilmer som heter textat. de handlar om hörselskadade .
/Maria