Jag skulle vilja hitta ett smidigt sätt att använda Apples anteckningar på min jobb-PC. Går det?
Eller är det någon annan väg man bör gå? MS To Do istället på alla plattformar? Eller Google Task?
Har för mej att jag läst någonstans att det går att göra via icould.
EDIT: testade nyss och kom åt anteckningar via icould
Funkar helt ok via iCloud men såklart inte lika smidigt som med en app men använder du redan Anteckningar mycket på telefonen ser jag inget skäl till att byta.
Det funkade via webbläsaren och där fanns en trevlig Betaversion. Men helst skulle jag vilja ha den som App, men man kan väl inte få allt?
Närmaste du kommer är antagligen att göra det till en webapp. Lite snabbare än att krångla in via webläsaren.
Hur gör man det..?
Vet inte om det går med alla browsers, men i alla fall med Chrome och Edge.
Logga in på icloud och öppna notes i webläsaren.
Chrome: Fler verktyg - Skapa genväg - ge ett namn åt "appen" samt klicka i Öppna som fönster. En genväg borde nu finnas på ditt skrivbord
Edge: Appar - Installera den här webbplatsen som en app - namnge och installera.
Strålande, tack!
MS Todo och Google Tasks är todo-appar likt Apples ”Påminnelser”. Så inte samma sak som ”Anteckningar”.
Vill man har ett tredjepart-alternativ till Anteckningar hade jag tittar på t.ex. Google Docs (gratis), Dropbox Paper (gratis), eller om bara text räcker kanske Simplenote (gratis).
Du har så rätt så. Jag villade bort mig själv. Var ute efter både anteckningar och påminnelser men skrev lite tokigt. Förkyld, satt i Teamsmöte och skrev i bubblan..
Ny fråga har dykt upp. Nu har jag kommit igång med iCloud på min jobb-PC. Men jag hittar inget sätt att sätta dag och tid för enskild påminnelser. Finns inte det eller missar jag något?
Tror inte det går. Inte ens på https://beta.icloud.com
Förstår jag rätt, du vill hantera anteckningar/påminnelser (privata antar jag om du arbetar mot privat iCloud konto?) på jobb-PC? Är det OK med jobbet?
Jag hade inte använt iCloud Web iaf. Riktigt kass lösning. Jag hade lätt tagit nån av tusen lösningar som har native app till PC, eller som är byggd för att ha alla funktioner på webben.
Jag tycker du fångar det jag vill ha bra. Använder anteckningar och påminnelser både privat och professionellt. Inte minst påminnelser används flitigt. Men har saknat att kunna köra det direkt på jobbdatorn, lika så med anteckningar.
Jag kan leva med https://beta.icloud.com/ om det fanns ett sätt att ställa in datum och tid på påminnelser.
Andra lösningar känner jag så där för. Litar på Apple, och det känns som en långsiktig partner. Kört med Evernote i många många år. Men sedan började synkningen mellan enheter strula och en gång ställde det verkligen till det för mig. Tog många lördagstimmar i anspråk och resultatet blev sämre än hur det borde ha blivit. Inte konstigt när flera veckors tänkande och skrivande skulle återskapas ur minnet på några timmar.
Har även testat flera ToDo-lösningar. Påminnelser vinner hela tiden. Numera i alla fall.
Googlade lite snabbt och fungerar det här så är det kanske hanterbart? (kolla Option 2):'
How to Use Apple Reminders on a Windows PC | Mac O’Clock (medium.com)
Det där ser just att vara hand i handske för mig(option 2). Då kan jag ju ha en lista för jobb som jag kan dela på jobbet vid behov och en privat egen. Mkt bra. Ska testa i eftermiddag om jag får igång det.