Apples andra kvartalsrapport för året har presenterats

Från sajten:
image

Omsättningen ökade med två procent jämfört med föregående år även om Mac-försäljningen backade.

Apple har presenterat resultatet för tredje kvartalet räkenskapsåret 2022. Under perioden april-juni omsattes 83 miljarder dollar vilket är en ökning med 1,6 miljarder dollar. Nettovinsten blev 19,4 miljarder dollar vilket är något lägre än de 21,7 miljarder som det blev föregående år. Hela kvartalsrapporten finns att läsa på Apples webbplats.

• iPhone: 40,6 miljarder dollar (+3 %)
  • Mac: 7,3 miljarder dollar (-10 %)
  • iPad: 7,2 miljarder dollar (-1,9 %)
  • Wearables och övrig hårdvara: 8,0 miljarder dollar (-7,8 %)
  • Tjänster: 19,6 miljarder dollar (+12 %)

1 gillning

Animated GIF

iPhone är fortfarande nästan 50 procent av omsättningen. Undra hur mycket av vinsten som är iPhone?

Och då har det ändå minskat. Tror att när det var som högst stod iPhone för nästan 70%.
Och vad jag har hört så har även marginalerna på iPhone minskat lite medans vinsterna för tjänster (services) ökat.

Återkommer till mitt tidigare påpekande om att det ska vara mellanslag före procenttecken.

Sedan är Apples webbplats att föredra framför Apples hemsida. 👮🏻‍♂️

5 gillningar

School Teacher GIF by Sesame Street

4 gillningar

Ska försöka ta med mig det till nästa kvartalsrapport.
Men jag kan nästan garantera att jag har glömt av det tills dess :grin:

2 gillningar

Undvik uttrycket "tills dess". Tills är ursprungligen en sammandragning av till och dess, och därför är "tills dess" en onödig upprepning. :heart:

Nu tycker jag vi håller korrigeringar till artiklar :joy:
När jag skriver i kommentarerna så skriver jag som jag pratar.

Edit: Såg att det var exakta orden man fick som svar i en googling.
Plus att det stod för ”skrift och vårdat språk”…
Så jag förlorade även möjligheten att skylla på mitt språk :sweat_smile:

2 gillningar

Fan, där lärde jag mig något! Tack. Hade aldrig ens kunnat tänka mig att det ska vara mellanslag före procenttecken.

Dessutom är det generellt sätt även rekommendationen på engelska (även om de flesta ”style guides” inte håller med) vilket gör det mycket enklare för mig att komma ihåg och använda.

1 gillning

Att det är mellanslag före procenttecken är för att procenttecknet ersätter ordet procent och man skriver mellanslag före ordet procent. 15 procent => 15 %.
Gäller alla tecken som ersätter ord.

3 gillningar

Det finns några undantag. Man skriver inget mellanslag före tecknet för grader (°) och inte heller före tecknet för tum (").

1 gillning

Finns ett undantag för regel för gradtecknet och det är om man skriver temperaturenhet. Då ska det vara mellanslag. Exempel: 25 °C

2 gillningar

Älskar undantag.