Apple Watch vid byte av iPhone? Hur?

En tanke slog mig precis (nä, gjorde ej ont) :wink:

Ska byta till en iPhone 12 PRO i veckan. Hur gör jag vid bytet angående min Apple Watch som nu är länkad till min 11 PRO Max? Kom på att jag aldrig bytat telefon samtidigt som jag haft klocka. Hur gör jag här smidigast?

Ska tilläggas att jag ej kommer ha båda telefonerna samtidigt, då jag bytar in den gamla med Telenor Change, så måste den vara nollställd vid inbytet…

Bra fråga! Har aldrig lämnat bort den gamla telefon innan jag fått den nya. Men det ligger väl en backup i iCloud så det är nog bara att para om klockan…:thinking:

Säkerhetskopiera som vanligt och skaffa en riktig klocka. :joy::joy::joy:

Här får du svar på alla frågor:

Japp antar det :). Radera från gamla iPhone och lägga till i den nya antar jag :man_shrugging:

Om du hämtar in iCloud-backup till nya telefonen får du en fråga under installationen om du vill flytta din klocka till den nya. Så det är en väldigt lätt sak.

2 gillningar

Så klockan behöver ej raderas/nollställas eller så från gamla telefonen innan bytet? Bara nollställa gamla telefonen, dra in icloud backup på den nya och klockan ”följer med”?

Eller hålla din nya telefon bredvid den gamla för att föra överallt direkt. Då följer även klockan med.

1 gillning

Tror dock att den gamla måste vara nollad och återställd. Ska göra bytet via telenor change i butik. Så kommer ej ha båda telefonerna hemma samtidigt.

Aha, då funkar det som @LarsEinarsson skriver.

Oavsett om du gör som @ante föreslår eller tar in från iCloud blir det samma effekt, dvs att klockan byter telefon när du svarar ja på den frågan. När processen är klar har du en ny duplica-telefon på nya enheten som är parad med klockan och en gammal telefon som är som vanligt men inte parad med klockan.

Jag skulle efter ovanstående process nollställt/raderat den gamla telefonen. Kan inte du göra det menar du?

Hos Telenor är processen:

  1. Radera gamla telefonen (se till att Hitta din iPhone är avstängt)
  2. Lämna telefonen i Telenorbutik
  3. Du får din nya telefon i Telenorbutik

Man har alltså aldrig tillgång till båda telefonerna samtidigt.

Får i så fall stå i butik och göra det…

Nä precis… lite smådrygt

Kan meddela att det är extremt meckigt om du dessutom kör e-sim. Du måste dels ha tillgång till BankID och du måste använda en annan enhet för att få fram QR-koden. De kunde inte hjälpa till med en QR-kod i butik.

Jag hade tack och lov med mig iPad i väskan med BankID och så installerade jag Telenor-appen på den.

Jag trodde att e-sim skulle vara smidigare att hantera än fysiska sim-kort men så är inte fallet.

Inget esim som tur är (just nu)

Aha, missade Telenor Change i början, sorry. (Något jag inte har erfarenhet av.) Men så länge du har en iCloud-backup så borde nog det hela funka även efter beskrivningen från @Zop kan jag tycka. Annars verkar det ju lite jobbigt med Telenor Change om nu argumentet är att byta telefon oftare än gemene man gör, eller? :thinking:

Ja precis!

1 gillning