Det har länge tisslats och tasslats om att Apple Watch ska få en blodtrycksövervakningsfunktion, men än så länge har inget hänt – nästa år kan det dock bli dags.
Apple sägs ha arbetat med funktionen i flera år, med en ursprunglig plan att lansera den redan 2024. Men eftersom mer arbete krävdes, sköts lanseringen fram. Nu ryktas det att funktionen börjar bli klar och att den kan lanseras nästa år i samband med releasen av Apple Watch Ultra 3. Det bör påpekas att detta kommer vara en övervakningsfunktion snarare än en traditionell blodtrycksmätning. Klockan kommer spåra blodtrycket och ge varningar om det verkar trenda uppåt. Om högt blodtryck upptäcks skickas en varning till användaren, som då rekommenderas att boka tid hos läkare.
Det är också rimligt att anta att funktionen lanseras i nästa generation av den vanliga Apple Watch, men eftersom funktionen tidigare blivit försenad, återstår det att se om de hinner färdigt till nästa höst.
Hoppas det kommer någon mer funktion på Ultra 3, annars blir det svårt att motivera en uppgradering från Ultra 2. Kan de göra den lite större med ännu bättre batteritid skulle det helt klart vara intressant.
Jag vet inte om det stämmer men för 15 år sedan ungefär var det några forskare som sa att högt blodtryck var den farligaste åkomman folk hade utan att veta om det. Låter lite väl drastiskt, men farligt är det och många missar att kolla upp det. Om Apple lyckas med detta är det ett stort och viktigt steg framåt.
Har aldrig använt det på min klocka. Skall bli intressant att se hur Apple implementerar sin version. Jag måste kalibrera mot en extern blodtrycksmätare för att få det att funka.
Lite som att de flesta förslag på screening som förs fram avfärdas då de negativa sidorna är större än fördelarna. Folk blir oroliga och sjuka av det, några kommer få fel diagnos och några skadas eller avlider av behandlingen.
Artikeln skriver om blodtrycksövervakning mer än blodtrycksmätning. Man kanske inte kan se sitt blodtryck här och nu utan mer hur det trendar över tid. Det skulle vara rätt vettigt, precis som du skriver så är det dumt att diagnosera friska människor.
Tror faktiskt det är sant, just i och med att det extremt sällan ger några symptom.
Jag är också väldigt intresserad av hur det kan gå att implementera. Kan dom på något sätt hitta en variant som iallafall övervakar utan en blodtrycksmanschett är det ju revolutionerande.
Samsung har ju haft blodtrycksmätning sedan 4an. Har det på min 6a. Men aldrig testat det. Var inte speciellt säker mätning i början men nuförtiden rätt bra vad jag förstår. Men du måste kalibrera mot en manschettmätare. Därför intressant om Apple lyckas utan kalibrering
Har sett uppkopplade blodtrycksmanschetter som stöder Apple Health, tror till och med att det var någon på forumet som skaffade en. Jag har en som inte är uppkopplad.
Förstår inte hur klockan ska mäta även efter en kalibrering?!? Hur funkar det på Samsung?
Kan man hitta vägar att mäta blodtryck, för att inte tala om sockernivåer, mindre invasivt kommer det ju göra stora skillnader för väldigt många.
The Blood Pressure app uses optical signals collected from a sensor on the Galaxy Watch and needs a good-quality signal in order to calculate blood pressure. The quality of the signal can be affected by various factors, such as the watch sensor's cleanness or the measured area's optical properties.
Fascinerande att det funkar. Sen är det ju en väldigt "aktiv" mätning på samma sätt som med en blodtrycksmanschett så skillnaden kanske inte är så stor för dom som mäter iallafall.
Som @Niklas_V säger är ju glykosmätningen den stora game changern. Här snackar vi potentiellt en halv miljard människor som inte skulle behöva sticka sig i fingret flera gånger om dagen.