Apple vs resten

Det betydligt fler varianter av Linux än det som är med på listan. Antar att det är bara top 5 som kommer med.

2 gillningar

Den var kul! Även om resten här inte är Samsung utan Nikon/Canon m.fl

1 gillning

Allt började ju med S8 och jag har använt DeX sedan Note 8.
Samsung DeX är ännu bättre på S24 Ultran och One UI 6. Man märker att Snapdragon har bra med kräm :blush:

Undra om Apple någonsin tar fram något liknande till iPhone

Vad jag förstår så går det att göra något liknande med iPad. Har inte nån iPad längre så kan inte prova men iallafall. Vad använder du det till rent praktiskt? Jag hade svårt att hitta någon vettig användning för det.

Det där kanske kommer nån gång i framtiden till iPhone. Borde ju funka enklare nu med 15 Pro med USB-C och Thunderbolt.

Jag var med på en intervju/fotografering med reportrar från SVT, TV4 och dagstidningar. Samtliga använde iPhones* medan jag som privatperson hade systemkamera med tillbehör för 50K.

Som kameraentusiast blev jag besviken. Men det är ut på nätet så fort som möjligt som gäller, och då är bildkvalité inte högst prio I guess och good enough räcker.

• Med riggad belysning och externa mikrofoner.
1 gillning

Under bra ljusförhållanden är det ju inga problem att ta en vettig pressbild med en iPhone. I vissa lägen så kanske det är att föredra så man slipper släpa med sig en systemkamera.

Jag är faktiskt förvånad över hur dåliga bilder en iPhone tar så fort det blir lite sämre ljusförhålllanden inomhus. Känns som den är extremt känslig för rörelser när bilden tas. Min 2 år gamla Pixel är klasser bättre. Lite trist att sklillnaden är så stor.

1 gillning

Kan ju tipsa om att använda Live läget, då tar den en serie bilder så väljer du den som blev bäst helt enkelt. Har räddat många bilder för mig på det sättet som annars såg blurriga ut efter första anblicken.

Men det är ju något helt annat
DeX omvandlar OS till ett PC likt gränssnitt
Inte bara skärmspegling

Fast principen är ju ändå den samma, även om implementationen är bättre/sämre. Jag vet inte, jag har som sagt inte testat. Bara nämnde att det fanns något liknande.

Dessutom så har väl DeX den begränsningen att de appar som inte är anpassade för DeX inte går att ändra storlek på mm?

iPhone är ju allt en reporter behöver i dag. Bilder, film, intervjuer, röstmemo, anteckningar kommunikation. Varför släpa på annat då. För fotografer är det andra kameror.
Reportrar hade ju många gånger en enkel point-and-shoot kamera med sig även på den analoga tiden.

1 gillning

Alla appar går att ändra storlek på i fönster. Det är väldigt få appar som inte är skalbara numera i DeX

Men är fortfarande inte riktigt samma sak

1. Är inte på en iPhone
  2. Är väldigt styrt med ljud och vilka appar man vill använda
  3. Problem med att ändra storlek på appar i fönster

Jaja, jag har som sagt inte varken nån iPad eller nån Samsung, så jag kan inte använda det i vilket fall, så svårt att tjafsa för eller emot, så den diskussionen lägger jag ner :slight_smile:

Men vad använder du DeX till? Har du hittat något vettigt användningsområde till den där den är smidigare än en vanlig dator?

Liveläget är alltid på. :slight_smile:

Det kan förbättra/rädda många foton!

2 gillningar

För den bildbehandling jag gör och hushållsplanering / ekonomi/ investeringar mm så funkar det galant. Mycket smidigare att bara använda sig av mobilen med DeX.

Integrationen med Onedrive/ 365 är mycket bra

Den ställer ju om sig mycket snabbt från och till DeX läget :blush:

2 gillningar

Det var länge sedan många av de dedikerade pressfotograferna fick sparken. Jag tycker att det är synd. Den genomsnittliga reportern tar inte de bästa bilderna oavsett vad man sätter i näven på hen. Jag blir skogstokig på bilder där horisonten inte är rak, eller bilden är dåligt komponerad. Där hade man med enkla medel kunnat ta en mycket bättre bild , även med iPhone. Men jag antar att dagspressen är pressad med färre prenumeranter sedan länge och att nyheterna måste upp så fort som möjligt. Därför gör reporterna numera allt med en telefon.

1 gillning

Såg denna. En väldigt specifik situation men Pixel presterar bättre (vänstra bilden). Laddaren är blå i verkligheten.

Han fick kritik för att han inte rengjort sin iPhone när han tog högra bilden så han tog en bild till:

Vad det gäller foton så finns det ingen verklighet längre.

Man kan komma närmre om man fotar i RAW.