Apple vs resten (2021–2022)

Håll i er för snart kommer @pao att dundra ut ännu mera ”fakta”…

Har du överhuvudtaget taget sett filmen :grinning:

Tittade några minuter, pallade inte se mer. Fyra av fem jag tyckte var bäst visade sig vara iPhone. Sedan blandade de in ett utsnitt av en bild tagen med ProRaw men beskrev inget om hur övriga var tagna, då kunde man skrota hela videon.

Du hoppade inte ens till slutet?
Okej, det är ju ingen vetenskapligt test men rätt kul ändå tycker jag. 14 Pro Max vann denna rundan rätt stort, så något har de ju gjort med kameran. Men framförallt är det ju väldigt lika i de flesta bilder tycker jag

Kameran är kompetent i de flesta (alla) flaggskeppen. Det är ofta smak och tycke som avgör det personliga utfallet.

1 gillning

Apple har till skillnad från Android tillverkare få modeller. Tillverkar både hårdvara och mjukvara. Hur kan det då bli så väldigt mycket buggar när en ny version IOS släpps. IOS16 verkar ju vara ännu en buggfest. Nu kommer flera att skriva att min 14 Pro är där inget fel på men nätet svämmas ju över av olika problem. Så Apple har ju fått snabbt fixa en ny uppdatering

Att nätet svämmar över av rapporter behöver inte betyda att de är många

De förekommer definitivt men vi kan inte avgöra hur vitt spridda eller allvarliga problemen är.

Men rent allmänt kan jag tänka mig att testning av ny hårdvara i samband med tredjepartsmjukvara och apples vilja att hålla nyheter hemliga är ett knepigt scenario

2 gillningar

Vad säger du @Marcus_Attefors?

3 gillningar

Bortser man från vi technördars behov så är en mobiltelefon som kostar säg 3000 kr betydligt mer prisvärd för majoriteten av användare än en telefon som kostar över 10 000 kr oavsett vad det är för märke på telefonerna. Apple har inga produkter i den lägre prisklassen, det har de flesta andra. Alltså så är en billig Androidlur alltid det mest prisvärda du kan få.

1 gillning

Det är väl bara sant om du endast jämför pris. Kommer en sådan banal sak som användning in i bilden så blir det genast mer komplicerat och om du sedan lägger till OS som även det kan vara viktigt, även om man inte pratar om technördar så har själva priset väldigt lite att göra med om något är prisvärt.

1 gillning

Där håller jag inte med. Ifall du inte har råd att betala 20 000 kr för en fullsmetad iPhone Pro Max eller Samusung Flip 4 ( eller vad de nu heter ) så är det irrelevant om hur fina materialet känns i handen eller hur fin användarupplevelsen är.

För att göra en liknelse. Jag kan tycka att en Rolex för 100 000 kr är väldigt prisvärd pga hantverket, det historiska arvet av märket, status och känslan av att använda den. Men för resterande 99.9% av mänskligheten är min upplevelse irrelevant oavsett hur överlägsen min klocka är i jämförelse med en Casio för 1500 kr på alla mätbara punkter.

Dvs. du kan tydligöra bäst du vill om hur prisvärt det är att köpa en dyr mobiltelefon. Men det är din egna subjektiva åsikt.

Jag kan tillägga att jag själv har flera "premiumtelefoner" och skriver det här på en fullsmetad MacBook Pro M1. Dvs. jag lever "the Apple life" efter de flestas definitioner. Men det innebär inte att jag är blind för att det finns en verklighet utanför Applebubblan.

4 gillningar

Fast nu utgår du från att endast priset påverkar prisvärdheten. Men så är det givet vis inte, priset i sig är ingen indekator för prisvärdhet.
Prisvärdheten är som jag säger alla faktorer ihopvägda, och det är givetvis specifikt för varje person. Därför kan man inte jämföra med bara priset.

1 gillning

Skall jag installera :slightly_smiling_face:

1 gillning

iOS? Fast det är behöver du en bättre lur :wink:

Min gamla chef hade ett talesätt

Det är mycket pengar men det är inte dyrt.

På samma sätt så kan det var lite pengar men samtidigt dyrt…

5 gillningar

@BlackSmp

Ja, det där med ”dyrt” är det enligt min erfarenhet ytterst få personer som faktiskt förstår innebörden av. Tillika ”kvalitet”.

1 gillning

Men köper man massa billigt på rea så tjänar man ju massa pengar.

(Ironi såklart)

1 gillning

iPhone 15 ULTRA :rofl:
Kom igen Apple räcker inte Pro Max så man måste kopiera namnet från största rivalen

Trodde att Apple hade snott det från Viking.

Ultra 2.0 Thermo Boots | Viking Outdoor Footwear (vikingfootwear.com)

Inte ens jag liknar en iPhone med en stövel :wink:

1 gillning