Apple vs resten (2023)

Har aldrig provat

Mycket intressant :slightly_smiling_face:

Microsoft har varit lite passivt på senare år, men nu händer det rätt mycket:

Dima Sakal's påstående är ju direkt felaktigt, en ren lögn, då Apple aldrig gjort det som Samsung gjort.

Nu bryr jag mig inte direkt om kommentarer utan om själva videon. Men han skriver ju om och vad han tror eller hur :slightly_smiling_face:

IMG_4393

1 gillning

På telefoner är iPhone så pass dominerade (den andra tillverkaren är Samsung) att rykten har gått att Oppo och OnePlus har övervägt att lämna Europa. De har dementerat det sen:

Men jag ser ändå en risk att vi får en USA situation med väldigt få mobilmärken att välja på. Då tror jag priserna stiger.
För konsumenterna är det inte så bra.

Vilken tönt. Rabblar upp massa utbildningar och sedan kommer med en kvasiförklaring. Den suddiga bilden som en iPhones kamera tar är inte riktig för att den inte representerar verkligheten???? Den representerar den takniska verkligheten för kameran.

Samsungs "förklaring" att de tar tio bilder tar bort brus och och vips så har du en superskarp bild på månen. Och teknikerns förklaring att en blurrad måne blir en skarp måne för att dom använde photoshop och gaussian blur för att blurrar månen, blir patetiskt då de skrev ut bilden och fotade av den.

Faktum är att Samsung gör en måne av allt som den tror är en måne.

Och, för att återkoppla till videon. Den bild som Samsungen tar av den suddiga månbilden är ju verkligen inte representativ för verkligheten. Motivet är ju suddigt!

1 gillning

Anticipation Popcorn GIF

2 gillningar

När Apple äntligen får till zoom på sin lur och om de nu lyckas dvs så kommer det att vara revolutionerande månbilder med AI :slightly_smiling_face:
Luren kommer väl att heta Ultra med

En sak. Hur många bilder på månen har du personligen tagit med en Samsung spacezoom lur?

Kan säga dig att det är inte alltid de blir bra, behöver vara speciella tillfällen

Det där är ett narrativ som ofta används för att förmiska Apple och deras innovationer. Låter som när Trump skriver på sitt social.

Jag har fotat månen, och stjärnor, många gånger, har ju använt kameror sedan 70-talet. Att Samsung skall ha tagit fram något superobjektiv för sina telefoner för att få till just månbilder, kan väl även du hålla med om att det är inte särskilt troligt.

Självklart är det mer än bara "tvätta till bilden lite med ai" och varför ser vi bara månbilder tagna med detta supertele? Varför inte anbvänds det för att fota djur i det vilda? Och borde inte alla paparazzis och pervos där ute redan använda detta verktyg?

2 gillningar

Tagen med en Galaxy S7 utan någontillstymmelse till space zoom eller teleobjektiv. Visserligen via en kraftig kikare.....men ändå... :wink:

4 gillningar

Månen fotad i dag, med iPhone 12 pro Max, 2,5ggr lins. Väldigt representativ över hur jag själv såg månen med mina egna ögon.

4 gillningar

Finns redan zoom :slight_smile:

Att fota via en kikare är en rätt rolig teknik. Inte alltid helt lätt.

Andra generationens iPhone SE. Min fru tog det

4 gillningar

Okej jag tog ut svängarna i mitt inlägg men du sätter fingert på en viktig sak.

Det är inte bara månbilder som omfattas av Scene Optimizer. Det är många andra områden allt från nattfoto, landskap till mat mm som scene optimizer går in med AI på. Så i praktiken är alla foto tagna med detta fake. Man kan ju stänga av denna funktion och fota i RAW i Pro som är i andra änden av skalan.

Men många är inte intresserade av hur det fungerar utan skriver hellre att Samsung fuskar mm. Man kunde lika gärna säga att AI går in på tex ett nattfoto men det gäller ju alla flaggskepp och är inte lika kul att håna.

Då Samsung är långt framme just nu med periscope zoom och AI av denna kaliber så är det lätt att plocka ut just månbilder

Edit
Tex här några bilder i 30x och 100x som inte är månen.



1 gillning

Här ser man ju verkligen att telefonen inte har den zoom som behövs för att få till de skarpa månbilderna utan att fuska.
Den kan inte se några detaljer i båten och den vet inte vad det är för något heller, så den kan inte skapa detaljer heller.

3 gillningar

Månbilder eller ej så är det en fantastisk kamerauppsättning Samsung fått till :blush:

https://www.mobil.se/tester/jamforande-tester/mobilerna-med-bast-kamera-kameramobiler-i-jamforande-test

har 2 nr