Apple TV4K Ljudproblem Subwoofer

Är det någon som upplever små dropouts eller kanske inte helt och hållet dropout på ljudet? Jag har upplevt att volymen “blir lägre” eller tystnar lite, lite som att ljudet via HDMI behöve rpå nåt sätt uppdatera sig elle rnåt. Jag kör via HDMI Arc och när jag kollade Netflix i helgen och även Viaplay (F1) så kom dessa ljudförändringar.

Det blir riktigt påtagligt när jag har subbasen igång,för då knäpper basen till rejält. Det gör den varje gång jag startar en serie på Netflix när ATV ändrar ljudströmmen eller vad den gör när man startar. Men så verkar det som att det händer lite då och då och så knäpper subwoofern till.

Undrar om det är ett ATV problem, HDMI ARC eller wifi? Jag gissar mest på HDMI Arc, men vill helst inte koppla ATV till receivern för då tappar jag 4k.

ATVn har ingen optisk ut har jag för mig annars hade jag tagit den den vägen. Jag har för mig att om jag skulle ta optisk ut via tvn till receivern så tappar man Dolby?

Ingen som har något problem med ljud och Subwoofer via receiver?

Har förvisso ingen sub, men har Sonos Beam och två bakre Play:1 kopplade till min ATV via Arc och har aldrig problem med ljudet. Har du testat med en annan kabel, har du fler Arc-portar så kanske prova en annan?

Nu uppdaterade jag inte ursprungstråden som var lite gammal.
Jag har även provat att köra ATV direkt till receiver och får samma fenomen. varje gång man bläddrar i Netflix och den startar en ny trailer så smäller det i Subben. Likadant om man startar en film eller pausar, på Viaplay.

Jag har visserligen en ny receiver på gång som jag hoppas avhjälper felet. Gör den inte det så funderar jag på om det är något knas med Apple tv4k.
PS, fenomenet kommer bara ifall man har subben kopplad via LFE (SUB pre out utgång), så de som inte har det kopplat så borde inte ha problem.

Hmm märkligt, vad är det för märke/modell på ljudsystemet?

Marantz SR6006, och subbasen är en REL T9. den är rätt gammal (receivern alltså). Saknar 4k på den så till slut slog jag till på en ny receiver som kommer förhoppningsvis ikväll.
Har beställt en Pioneer VSX-LX503. Ska bli intressant att se om problemet löses. Hörde att någon annan har problem med just ATV och sub. men har svårt att hitta några exempel när man googlar.

Så antingen löser detta problemet eller så är det något fel på just min ATV eller så lirar atv dåligt generellt med vissa setup…

Ah! Jamen återkom när du har testat med nya recivern, håller tummarna att det löser problemet!

Det var ett tag sen nu, men visst fungerade det med en nyreceiver. Den “tystnar” istället ljudet en stund när man scrollar mellan olika serier och filmer. Så ATVn funkar bra nu. :slight_smile:

Härligt att höra!

På Kodi kan man ställa in så den skickar ett Keep alive noise när man är i menyerna (ohörbart) så den håller AVR igång