Apple tv support

Köpte en rätt nyss (3, 4 veckor sedan), på Netonnet. 199 kronor, istället 499, för en ATV4-kontroll.

Men en lite fråga i samma ämne.

Min fjärris till ATV4 la av. Ett tag sedan nu, så jag har glömt av felbeskrivning, men har för mig att höja/sänka gick, men inget mer. Inga knappar i övrigt och inte “sliden”

Jag körde med Fjärrkontroll-appen på telefonen och det funkar bra. För att starta, stoppa och sånt. Frågan är dock - hur startar man en ATV om man inte har en fjärris?

Denna ATV4 står i sovrummet, vill inte att den alltid skall vara på, t om den lilla lampa/diod stör mig när jag skall försöka somna. Telefonen hittar inte avstängda Apple TVs, så vitt jag vet, så är detta inget alternativ. TV den är kopplad till är en Samsung (halv)SmartTV, men vad jag kan se, är inte den kontrollen smart nog att styra min ATV.

Jag har en smartare Samsung i vardagsrummet, den kan jag “programmera” att styra både sin egen TV och Apple TV4K - då tänkte jag att då får den sköta tittandet och styrandet i vardagsrummet, så programmerar jag om 4K-fjärrisen, till ATV4:an i sovrummet. Så, då var allt frid och fröjd.

Då dök ytterligare ett bekymmer upp. Med Samsungs smarta fjärris, kan man inte stänga appar på ATV, alltså, helt stänga dom. Detta måste jag göra ibland. En OCD-grej kanske, men jag måste…

Anteckning%202019-04-24%20142048

Dubbelklick på inringad funktion och sedan dra upp, alltså!

Så då åkte originalkontrollen tillbaka till vardagsrummet, fick ta över Apple TV:n igen och åter stod jag utan “remote” i sovrummet.

Då köpte jag den gamla varianten, till min Apple TV i sovrummet. Kan starta boxen med den, kan zappa mellan appar, pausa och allting, men just det, jag vet inte hur man stänger appar (helt) med den gamla kontrollen, till en nyare ATV - så då får jag ändå använda telefonen, när suget efter stängning kommer över mig.

Over and out!

PS. Någonstans där in emellan, finns det frågor. Väl dolda i svammel…

Du kan ju välja att lära in en fjärr i AppleTVn också. Om din tv-fjärr i sovrummet har en knapp för att styra dvd etc så kan du ju använda det läget och styra AppleTVn med. Då slipper du iaf fler fjärrkontroller :smiley:

Dock så brukar man inte kunna stänga appar helt med andra fjärrar en originalfjärren.

Jag använder en Logitech Harmony Elite i vardagsrummet och min tv-fjärr i sovrummet för att styra AppleTV.

Det har konstaterats många gånger om att det inte finns någon anledning alls att döda appar varken på iOS eller tvOS. Systemet frigör resurser efter behov, på gott och ont. Så du får göra dig av med ditt behov av att döda dina Apple TV-appar. :wink: Om en app någon udda gång hänger sig så att du faktiskt måste döda den så får du nog helt enkelt hämta din iPhone. Finns inget sätt att göra det med den gamla fjärren, såvitt jag vet.

För min del är alla mina Apple TVs alltid på. Känns som en självklarhet. Dom ska bara funka, direkt och utan fördröjning, när någon ska kolla på TV eller om man vill spela upp något via Airplay. Dom funkar ju även som hemma-hubbar till HomeKit. Energiförbrukningen känns försumbar. En pytteliten bit svart eltejp löste problemet med den löjligt starka vita lampan.

2 gillningar

Oh, herregud - både låta dom stå på och lära mig låta apparna vara “igång” - det är inte lite du ber mig om :wink:

Nä, jag skall nog klara detta. Den i vardagsrummet kan mycket väl stå på. Sovrummet är tveksamt. Och som sagt, jag dödar appar med telefonen, vid behov.

En fråga bara. En avstängd Apple TV - går den att starta utan original (gammal som ny) kontroll? Alltså, med app på telefon/iPad, samma nät osv, genom att jag missat någon inställning? Då när jag var en kontroll kort, knappt kunde använda Apple TVn som saknade fjärrisen, så kunde jag bara starta den genom att dra strömmen.

En AppleTV går väl aldrig riktigt att stänga av om du inte drar ut kontakten? Det finns väl bara vila och starta om i inställnignarna?

1 gillning

Ja, jo, så är det ju, men den lilla lampan lyser inte iaf…

Hmm, tror att man kan ful-sätta igång den genom att skicka något via AirPlay till den. Men det känns ju som en rätt klumpig lösning. Det bästa är nog trots allt att ha en fjärrkontroll till hands om man känner att man vill ha sin ATV avstängd/i standby.

1 gillning