Apple stod för åtta av de tio mest sålda telefonerna förra året

Från sajten:
image

Apples iPhone-modeller var helt klart de mest populära telefonerna under 2022.

Apples utbud av olika iPhones har stadigt växt under senaste åren. Just nu har de åtta modeller i deras utbud vilket är lika många som toppade topp-tio-listan över mest sålda telefoner förra året enligt Counterpoint Research.

Endast Samsung ska ha lyckas kamma hem två platser på listan. Det kanske mest anmärkningsvärda för Apple är att deras största och dyraste modell iPhone 14 Pro Max sålde bäst i hela iPhone 14-serien. Något som aldrig har skett tidigare.

Via: Macrumors

1 gillning

Det här är helårssiffror så 13-modellerna håller ställningarna bra utifrån det antar jag?

14-modellen såldes ju bara okt-dec så kanske inte så konstigt. Det som står ut är ju att 14 Pro Max ligger så högt.

Väldigt imponerande. Att de kostar mycket verkar inte ha bromsat.
Man undrar hur Google Pixel säljer? De är nog långt ner på listan.

Apple släpper ju ingen information om hur enstaka modeller säljer så det är nog en mer eller mindre korrekt guessometer.

Minns jag rätt säljer Pixel lika bra under ett år som Samsung och Apple på tre timmar.

2 gillningar

Så är det säkert. Det här var väl dock global statistik. Vore intressant om man delade upp det. USA, Europa, Indien etc.. Gissar att det kan skilja rätt mycket då.

Om man ser enbart till Sverige tror jag iPhones dominans kan minska något. Google med sina Pixel mobiler har expanderat snabbare än jag trodde. Först bara via Telia bland våra telefonoperatörer. Nu finns Pixel även på Telenor och nu även på Tele2.
Bara Tre som fattas.

Det innebär att konkurrensen blir tuffare. Prismässigt skulle Apple behöva något modernare mellanklass alternativ. SE börjar se rätt gammalmodig ut vid det här laget.