Apple slutar ge säkerhetsuppdateringar till äldre datorer

Ja det var ju du som ställde frågan och då får man räkna med åsikter som inte är lika som ens egna. :grin:

Tänk så många som sitter med osäkra datorer,speciellt Windows datorer,där man stängt av Windows update och aldrig uppdaterar. Det i mina ögon är värre.

Med windows förväntar man sig att det ska vara osäkert.
MacOs skyltar om att det ska vara superduper säkert. Många tuggar nog vidare med sin gamla MBP utan att ens vetaom att den är osäker.

Och ändå använder ni det :rofl:

Förväntar man sig något så är man förberedd på det.

Tänkte skriva nåt här nu, men vill inte reta en björn som sover :joy:

1 gillning

Bli Säker-podden uppmärksammade denna tråd och gav @anon29666066 svar på tal, 3:15 in i avsnittet.

Orkar inte lyssna. Berätta istället vad dom säger. Slutar min dator att fungera? :flushed::cry:

Japp, den lägger av klockan 16:27 på juldagen. Njut en liten stund till. :wink:

Vad som redan är skrivet i denna tråd och den har du väl läst. :slight_smile:

Ja och jag håller inte med om att datorn blir plötsligt bli mer osäker bara för att den slutar få uppdateringar. Det vi pratar om är bara teoretiska scenarion som är osannolikt att någon skulle råka ut för. Är det någon som känner någon som råkat ut för en zero day exploit på en Mac? Jag köper inte snacket “det kan hända”. :slight_smile:

Det behöver väl inte vara en zero day-sårbarhet som utnyttjas för att ta sig in i en dator? Faktum är ju att dom onda krafterna får sårbarheterna serverade svart på vitt, av Apple själva, så fort uppdateringar till operativsystemen släpps. Då kan dessa sårbarheter utnyttjas för att attackera icke uppdaterade enheter.
Är inte det ett problem menar du?

Nej jag anser inte det vara ett större problem :slight_smile:
Om du lyckas ta dig in i min dator och stjäla mina dick picks så kanske :rofl:

Dom är det nog ingen som vill ha ändå.

Webbläsaren är väl som alltid den absolut största vägen in i en dator? Och så länge Firefox eller Chrome fortsätter att ge uppdateringar till dessa medeltidsdatorer så är man tillräckligt säker.

Själv älskar jag min M1 Air!

Jepp, byter man ut webbläsaren till något som uppdateras så är man hyfsat safe om man vill fortsätta använda medeltidsdatorer. :wink:

1 gillning

M1 Air är grym :+1:

Hur ser man dessa, det är väl bra många år sedan de slutade och uppdatera microfiche läsarna. :joy::joy::joy::joy:

Du verkar ha bra zoom på din kamera :smiley:

1 gillning