Apple slutar ge säkerhetsuppdateringar till äldre datorer

Från sajten:
image

Datorer från Apple brukar ju ofta anses som en god investering som har en lång livslängd. Under många år efter köp släpper Apple nya operativsystem och säkerhetsuppdateringar som användarna kan installera.

Idag skriver dock Karl Emil Nikka som jobbar som säkerhetsexpert på Nikka Systems, att det är dags för Mac-datorer äldre än nio år att gå i pension. I alla fall när det gäller säkerhetsuppdateringar.

Det gäller följande modeller:

  • Macbook 2009, 2010
  • Macbook Air 2010, 2011
  • Macbook Pro 2010, 2011
  • Mac Mini 2010, 2011
  • iMac 2009, 2010, 2011
  • Mac Pro 2010, 2012 (gäller Mac Pro-modellerna utan Metal-kompatibla grafikkort)

Enligt Karl Emil Nikka är det ett stort antal datorer som fortfarande används och skulle göra så ett tag till.

Via: Nikka Systems

2 gillningar

Har en MPB från 2009, fungerar fortf för bra för att pensioneras…

Det är trist då det handlar om mjukvaruuppdateringar som egentligen inte har någon koppling till hårdvaran, mer än artificiell sådan från Apple.

Har MBP från 2011 med quad 2.3Ghz och 8GB RAM. Känns som det finns många år kvar, egentligen.

Datorerna kommer med det inte att sluta fungerar eller bli osäkrare över en natt.

Det som jag tycker är tråkigt med detta är att du kan installera win10 på en 15år gammal dator utan problem. Men apple fattar sådanahär beslut.

Man ska inte tumma på säkerhet brukar vi sägs på TV forum… så bara köpa nytt nu då?

Man KAN göra det på en 15 år gammal PC, men inget man VILL :rofl:

3 gillningar

Så gamla datorer är väl sårbara för attacker som Meltdown och Spectre eftersom de inte får några BIOS-uppdateringar längre?

Har en 15år gammal dell som står som NAS. denna rullar win10 utan problem. Använder den ganska ofta också som torrent maskin.

Har iofs bytt disk på den till ssd och även satt in mer ram (totalt 8gb)

3 gillningar

hmm… jag tror min gammal häck fick en bios update ganska nyligen.

edit: Blev lite osäker där, ska kolla när jag kommer hem.

1 gillning

Varför?

Dosdude1 patchers (HTTP)

Finns catalina och mojave patcher som man kan testa, tror det är stöd för allt 2008 och uppåt

Man ska inte tumma på säkerheten.

Men datorn blir ju inte plötsligt osäker från en dag till en annan. Senaste säkerhetspatchen till tex High Sierra som gäller på en stor del av dessa datorer kom så sent som 24 sept 2020. Det är mycket drama över detta tycker jag.
https://support.apple.com/kb/DL2053?locale=sv_SE

1 gillning

nej inte just nu. Men kommer ett ZeroDay om några månader så blir det jobbigt.

Så du oroar dig över något som du inte vet om ifall det kommer och att någon sen ska lyckas utnyttja det? Om man är så orolig så ska man hålla sig till att installera appar enbart genom AppStore. Än hur som så blir inte datorerna obrukbara och inget skäl för att byta ut.

Varför tar du säkerhet så lättsamt?.
är en produkt End of life…och inte kommer få sig någon säkerhets uppdatering så finns det ett issue.

3 gillningar

Håller med om att man ska vara noga med säkerheten men jag känner också att det är skillnad på en enhet som inte direkt används till något riskfyllt/är uppkopplad jämfört med en enhet som används på t.ex. en arbetsplats.

Beror ju också lite på hur övriga enheter fungerar.

2 gillningar

Läs iDrewn’s svar. Spot on.

1 gillning

Jag tycker inte det. Jag vill inte hamna i en situation där min dator inte får säkerhetsuppdatering längre.

Det är MIN åsikt… Sedan har du en annan.

3 gillningar