Ryktena stämde till viss del om iPad och det blev en större skärm och den har äntligen USB-C.
Tionde generationens iPad har fått en skärm på 10,9 tum och finns nu i färgerna rosa, gul, blå och silver. Lightning-porten är borta och den har nu stöd för USB-C och första generationens Apple Pencil. Även ett nytt tangentbord med pekplatta från Apple introduceras i samband med iPad.
På insidan sitter chippet A14 Bionic och Touch ID har flyttats till sidoknappen. På framsidan i landskapslagen sitter en vidvinkel-kamera på 12 megapixel, baksidan har även den fått en uppdaterad kamera med 12 megapixel.
iPad har nu även stöd för 5G och Wi-Fi 6. Tionde generationens iPad går att beställa idag och släpps 26 oktober. Priset börjar på 6 595 kronor för 64 GB och 8 795 kronor för 256 GB. För modellerna med Wi-Fi+Cellular kostar den 8 795 kronor för 64 GB och 10 995 kronor för 256 GB.
Nya iPad släpps med nya tillbehören Magic Keyboard Folio och en USB-C-till-Lightning-adapter för Apple Pencil 1.
Magic Keyboard Folio är endast kompatibel med senaste iPad men påminner en hel del om iPad Pro och iPad Airs Magic Keyboard. Men Magic Keyboard Folio är tvådelat och går att lossa från tangentbordet med ett skydd för baksidan på iPad. Tangentbordet har även funktionstangenter vilket Apples dyrare Magic Keyboard saknar. Magic Keyboard Folio kostar 3 495 kronor och finns tillgängligt att beställa redan nu och levereras om 1-2 veckor.
Eftersom tionde generationens iPad fortfarande bara har stöd för första Apple Pencil men saknar Lightningkontakt krävdes en lösning. Den här lösningen är en adapter för 125 kronor och som ser till att USB-C-porten på iPad kan användas till att ladda första generationens Apple Pencil.
Det har alltid följt med en Lightning till Lightning adapter med Apple Pencil Gen 1 för att kunna ladda den med Lightningkabel. Men nu skickar de med en Lightning till USB OCKSÅ när man köper Apple Pencil Gen 1. Att ladda pennan i iPaden går, men det är väl egentligen mer en nödlösning.
Ja det kan nog vara så…. Känner mig ändå riktigt besviken.
Mina föräldrar har bara en iPad var, dom behöver liksom ingen dator utan det räcker med en padda. Men när paddorna blir gamla tror jag inte dom kommer köpa ny för närmare 7000kr så tror Apple förlorar på detta.
Ja precis, men det är ju vad dom har kostat i flera år och det har varit perfekt.
Hade kanske förstått om man höjde med 1000kr max men 2500 är för mycket.
Älskar min iPad men den kommer vara dyr att ersätta när tiden kommer.