Apple släpper Final Cut Pro och Logic Pro till iPad

Från sajten:
image

Apple släpper äntligen Final Cut Pro och Logic Pro för professionellt video- och musikskapande på iPad.

De nya apparna är optimerade för iPad med nytt touch-gränssnitt som bjuder på nya sätt att interagera med projekten. Final Cut Pro för iPad får en mängd nya funktioner som Live Drawing vilket gör det möjligt att rita och skriva direkt på videon med Apple Pencil.

Det kommer även gå att ta bort bakgrunden från föremål eller människor i videon utan något behov av ”green screen”. Pro Camera Mode och multicam kommer att ge mer kontroll och valmöjligheter i filmskapandet.

Logic Pro för iPad bjuder på nya smarta touch-verktyg för musikskapandet. Nytt mixerbord för att skapa beats och nya verktyg för inspelningar, redigering och mixning. Det kommer även finnas mängder av extra material att ladda ner direkt till din iPad.

Både Final Cut Pro och Logic Pro blir tillgängliga i App Store den 23 maj som prenumerationstjänster. Priset blir 69 kronor i månaden eller 690 kronor per år för vardera app.

Källa: Apple

5 gillningar

Och där mina vänner fick iPad ett användningsområde!

3 gillningar

Wohooo! Blir att prova Final Cut på vår iPad pro m2 som kanske äntligen kommer lite lite mer användning än bara frugan som tar anteckningar. :joy:

Jag kanske äntligen ger upp LumaFusion nu då :sweat_smile::crossed_fingers:

Ja elda upp skiten!

Såg en rubrik på tuben om att FCP för ipad är prenumeration. Och det står ju i texten också ser jag nu.

Nåja då är det inget för mig.

Står ju i artikeln här med. Om man läser den.. :slight_smile:

2 gillningar

Tycker inte det är något problem. Betalar gärna för några månader när jag vill använda det. Men jag gör det mest som hobby :slight_smile:

Jag använder sådant här väldigt infrekvent och sporadiskt så skall jag hålla på att starta och stoppa så blir det antingen eller. Och att lägga pengar på något jag använder sällan, då gör jag det inte.

Final Cut Pro kostar 4000 kr i Mac App Store. Att kunna prenumerera för 69 kr per månad låter ju superbilligt. Perfekt att vem som helst kan börja använda appen utan att behöva punga upp 4000 kr. Speciellt om man inte använt appen förut och därmed inte vet om appen är värd priset.

5 gillningar

Från sajten:


Final Cut Pro släpps äntligen till iPad – men du kommer att behöva en iPad Pro från 2021 eller senare.

Krävande appar kräver prestanda. Det gäller framförallt för Final Cut Pro som endast är kompatibelt med iPads som har M1- eller M2-chippet. Listan av kompatibla iPads blir då iPad Pro-modeller från 2021 eller senare samt iPad Air från 2022.

Logic Pro kräver att du har en iPad med A12 Bionic eller senare under huven. Alltså en iPad mini (femte generationen), iPad Air (tredje generationen), iPad (åttonde generationen eller senare modeller.

Det krävs även att du har installerat iPadOS 16.4 eller senare på din iPad. Båda appar släpps den 23 maj och det går att testa gratis i en månad innan månadskostnaden på 69 kronor eller årskostnaden på 690 kronor börjar dras.

 

Via: 9to5mac

Den stora nackdelen som jag ser är att det inte verkar finnas något stöd för tredjepartspluggar som man köpt till desktopversionen. Att bara förlita sig på de som Apple erbjuder kommer man inte långt på :-/

För mig som aldrig använt programmet. Vad gör de plug-in du använder?

Det är allt från olika LUT's till texter man vill ha i videon, animeringar och mycket annat =) Här har du lite exempel:

1 gillning

Det stod att tredjeparts skulle komma senare.

Jag såg inte att det var så pass lågt pris, det ger flera år av prenumeration innan man gått över inköpspriset. Det är bra. Även om en prenumeration där man inte kan behålla något av det man betalat för suger.

Bara till Logic Pro väl? Eller vart har du läst det i deras pressmeddelande?

iJustin sa det, men jag tyckte mig se det någon stans också.

Finns iaf inget om det i deras pressmeddelande mer än att det enbart kommer till Logic.

Kollade igenom iJustines video igen och hon hoppades på ett stöd. Så jag var för ivrig.

Tredje part kommer till FCP också. Står på deras hemsida :+1:t3:

1 gillning