Apple ser ut att avvakta med böjbar skärm

Från sajten:
image

Böjbara skärmar ser ut att lanseras på bred front men Apple lär inte släppa något än.

Redan under slutet av förra året började vi se nya företag med böjbara skärmar. Oppo lanserade sin telefon och rykten om både Google och Microsoft har cirkulerat. Att Apple har planerat en iPhone med böjbar skärm har det ryktats om i flera år men enligt senaste ryktet avvaktar Apple för att läsa av marknaden.

3/3 While other manufactures are iterating on products that are seemingly in beta, Apple is keen on making sure that the design is not a regression from the current form factor of the iPhone. They are interested in playing the long game to see how the technology progresses.

— Dylan (@dylandkt) January 6, 2022

Enligt en tweet från dylandkt vill inte Apple att framstegen med iPhone ska gå baklänges samtidigt som de lär sig av andras misstag med böjbara skärmar. Helt enkelt så lär vi inte se en böjbar skärm från Apple förrän de är tillräckligt mogna och attraktiva på marknaden.

Via: Macrumors

2 gillningar

Ja de e väl förväl eftersom det kommer försvinna snart som alla andra gimmicks

5 gillningar

Även om en del som har dessa telefoner verkar nöjda så som @Stefan_Sandstrom känns det ju som att marknaden är försvinnande liten.

3 gillningar

Marknaden just nu är ju nischad helt klart. Men Samsung Flip 3 var den bäst säljande smartphone inkl Apple i höstas i Sydkorea. Vikbara enheter är här för att stanna men frågan är när nu de kinesiska märkena kommer på bred front om tex en Flip blir mainstream. Dessutom presenterade ju Samsung nya skärmar på CES2022 i Flex S och G. Apple tillverkar inget de inte tjänar pengar på utan de avvaktar se på Homepod. Apple har dessutom två utmaningar som jag ser det. För det första säljer Apple så in i bomben många telefoner att de måste kunna hantera reklamationer samt få ett bra pris från Samsung. Samsung skinnade ju Apple på skärmen till X. Sedan var hamnar en vikbar enhet i Apples produktportfölj. Samsung har ju inga problem med att lansera en vikbar enhet som dubblerar som mindre platta och PC. Men vad händer med iPad om Apple släpper en vikbar enhet?
Mina 5 cent :slightly_smiling_face:

Apple har aldrig varit rädda för att kannibalisera på sig själva. Det har varit en företagskultur sedan Steve Jobs återvände till Apple i slutet av 90-talet.

1 gillning

Varför finns då iPadOS :man_shrugging::stuck_out_tongue_winking_eye:

Det var en företagskultur när iPhone kom och iPad för över 10 år sedan. Men inte längre anser jag. Du får gärna nämna en produkt som kannibaliserat på en annan hos Apple sedan dess. Apple vill sälja dig en iPhone och en iPad och en Mac. Annars kunde ju iPhone fått splitscreen och iPad mer Mac features.

Apple Music har väl ätit upp iTunes nästan helt.

Sedan lånar iPadOS och macOS funktioner friskt av varandra. Det har pågått i flera år.

Ja men hårdvara var det jag var ute efter

Hårdvara som splitscreen?

Kan väl lite hålla med lite där. Senaste åren har ju dom breddat sortimentet och byggt ut sitt ekosystem.
Watch, AirPods, HomePod, AirTag och alla nya tjänster. Alla dessa produkter är under Tim Cook. I år är det många som tror att vi kommer få en liten pre-view på deras VR/AR satsning.
När det kommer till böjbara skärmar (jag tror inte det är en gimmick skall kanske tillläggas) så tror jag Apple inte rikigt ser att dom är tillräckligt bra ännu för deras höga standard och position. Du kan ju tänka dig om det blir en “Bendgate” så kommer det slå hårt mot Apples varumärke. Samsung har ju råd att testa produkter på sina kunder för att deras kunder och media inte har lika höga krav.

3 gillningar

Inget fel att skynda långsamt. Vi får väl se om något år hur hållbara de vikbara enheterna är. Samsung har alltid hoppat på trender snabbt.
En del trender står sig andra faller i glömska. Typ mobiler med inbyggd projektor:

Håller med dig där utom att Samsung kunder inte har höga kvar. Däremot kan Samsung släppa en nischad produkt då de inte säljer lika många av samma modell. Dessutom är ju tex hela Fold / Flip marknadsföring för Samsung Display att så småningom kränga skärmar till kreti och pleti

I Sverige har väl böjbara skärmar inte slagit ut så väl, kanske krävs att Apple gör en för att det ska bi poppis här.

Nja vikbara enheter är ju kategori som Samsung skapat precis som Phablet kategorin när det begav sig. Win some loose some. Dock finns ju The Freestyle nu som kanske ligger mer i tiden :slightly_smiling_face:

Kan mycket väl vara så. Sverige är ju mycket iPhone land

Nja både och men vikbar skärm som detta handlar om kräver ju anpassad mjukvara. Apple körde ju ett tag att iPad skulle bli en ersättare till PC men missade på mjukvaran och vad hade hänt med Macbook om iPad dubblerar fullt ut tex

Face ID och Touch ID från början är väl de enda nymodigheter som Apple utvecklat de senaste åren. Apple var väldigt duktiga på att komma med imponerande funktioner i början med iPhone men sedan har det stannat av och de har små justeringar på redan etablerad hårdvara. Tråkigt kan jag tycka

Eller så är jag Samsung blind :slightly_smiling_face:

Vet många som har ersatt PC med iPad. Mina svärföräldrar bland annat.

1 gillning

Intressant hade de Mac innan?