Apple sägs ha försökt tysta kund med exploderande Apple Watch

Från sajten:


Enligt uppgifter till 9to5mac så ska Apple ha försökt tysta en Apple Watch-användare angående hans exploderande Apple Watch.

En Apple Watch-användare i USA upplevde att hans Apple Watch blev ovanligt varm varpå han kontaktade Apples kundsupport. Ärendet gick snabbt i flera led uppåt i Apples kundservice varpå det skapades ett ärende och mannen var instruerad att inte göra någonting vidare med klockan förrän han hörde från Apple igen.

Nästa morgon upptäckte han att klockan hade blivit ännu varmare. När han plockar upp klockan för att ta bilder på den att skicka till Apple började den göra konstiga ljud och ryka. Han kastade då ut klockan genom fönstret precis innan den exploderade. Han kontaktade Apple igen och fick då information om att ärendet var högsta prioritet och att han skulle få en uppdatering måndags. I dag, torsdag, hörde först han från Apple. Apple ordnade med upphämtning av klockan och meddelade att de skulle ta klockan till sitt labb för utredning. Apple bad även mannen skriva under papper på att inte dela historien kring den exploderande klockan med någon.

Mannen gjorde inget sådant utan gick raka vägen till 9to5mac och för att berätta sin historia, Way to stick to the man!

Videon nedan innehåller lite svordomar och går att titta på hos YouTube

Källa:9to5mac

Riggade de en Apple Watch att explodera?? Vad hade kunden gjort? Snackat skit om Tim? #rubrikläsare

Fram till 2016 innehöll Apples utvecklarregler “If you run to the press and trash us, it never helps.”

Även om den är borttagen, tror jag den fortfarande gäller. Antingen vill man ha problemet löst eller så vill man få uppmärksamhet.

1 gillning

Han hade en exploderande Apple Watch.
Sådant kan inte fortgå så Tim Cook skickade Apple Squad för att tysta honom… …för gott! :skull_and_crossbones:

Tur att man inte har den senaste modellen som kontaktar en beväpnad satellit för att utrota en från jordens yta.

1 gillning

En till synes oskadad Apple-original lightningkabel började plötsligt ryka och gjorde brännmärken på min soffa. Apple verkade inte bry sig alls när jag ringde dem.

Jag hade gärna hållit tyst om det, men det hade varit rätt långt ifrån gratis.

Jag antar att de inkluderade videoklippen inte visar klockan i fråga? I första klippet knäpper det lite från klockan, antar det är batteriet som sväller? Lite väl dramatiskt att kalla det att den "blows up" (exploderar) kan jag tycka. :sweat_smile: Litiumbatterier kan expandera vid överladdning eller pga andra interna fel och det är ofarligt såvida man inte hanterar dom väldigt ovarsamt efteråt.

Andra videon är lite mer alvarlig, thermal runaway som batteriet drabbats av där är inget kul och röken han står och andas in borde han nog snarare undvika än att stå och filma. :sweat_smile:

Väldigt märkligt, alla former av risken för brand, frätskador och andra nyckelord ska automatiskt trigga en "safety capture", dvs att man begär in den berörda produkten för undersökning. Detta gäller hos Apple och i princip alla andra större elektroniktillverkare. :thinking:

Det ska vara klockan i fråga. Klippet som är dold och enbart går att se hos YouTube är väl när det verkligen tar fart.

Undrar lite varför personen plockat av armbandet men inte plastskalet. Om min klocka hade blivit varm och börjat ryka så hade jag kastat ut den direkt och inte börjat fippla med armband.

Ja, jag blev också förvånad, dels att det hände men ännu mer över Apples (icke-)hantering. Jag berättade för dem att det kom rök från kabeln och att det blev ett brännmärke på soffan. De ryckte på axlarna, typ.

Märkligt, det finns en tydlig förteckning över ord som man ska ta på extra stort allvar om en kund nämner dom, bland dessa "rök, eld, elchock, utslag" osv. I de fallen ska kunden ombedjas att omedelbart sluta använda produkten och den kommer i de flesta fall tas in till Apple för en grundlig undersökning för att försöka utreda om det handlar om ett säkerhetsproblem till följd av t.ex. tillverkningsbrister eller handhavande.