Apple ryktas slopa USB-A på kommande Mac mini

Från sajten:
image

Apple planerar att slopa USB-A-portar helt på nästa Mac mini som får en ny design, enligt Bloombergs Mark Gurman.

Nästa Mac mini som kommer med M4-processor, förväntas bli en av de största uppdateringarna på 14 år. Utseendet har varit oförändrat sedan 2010, men nu rapporteras det om en ny design tillsammans med att USB-A-portarna försvinner helt. Istället sägs vi få fem USB-C-portar, varav två placerade på framsidan.

Apple’s smaller M4 Mac mini will have 5 USB-C ports (3 on the back and 2 on the front), an internal power brick, HDMI, Ethernet, but lose USB-A. Units are about to start shipping from overseas suppliers. https://t.co/J6tXjn2Tjx

— Mark Gurman (@markgurman) September 1, 2024

Även om vissa kanske är besvikna över bortfallet av USB-A, så sägs denna Mac mini behålla Ethernet, HDMI, hörlursuttag och strömförsörjningen förblir intern. Hur den här nya Mac mini kommer att se ut vet vi inte än, men ryktena tror att den blir mindre än nuvarande modell.

Via: 9to5mac

1 gillning

Och gärna 2.5GbE som standard. Men det kanske är för mkt begärt :slight_smile:

Helt rimligt att ta bort USB-A – lustigt vore annars!

2 gillningar

USB-A torde ju vara lika dött som SCART kablar i dagens läge. Finns ingen anledning att inkludera det i någon ny pryl, vare sig på PC eller Mac eller nåt annat för den delen.

Den dock för många proffetionella verksamheter och industrier...

Meeen finns ju dongles om man behöver USB A...

Apple var först att släppa en dator utan diskettstation också och alla skrek rakt ut hur dumt det var. 1 år senare följde alla tillverkare efter och disketten dog i princip där.
Visst är det lite krångel när många tillbehör fortfarande säljs med USB-A men jag tror det är bra att ett företag som Apple sätter press på tillverkare att ta steget över till ny teknologi.

Känns som det är ett ganska beprövat koncept det där. Precis som med hörlursport, löstagbart batteri och minneskortsplats. Saker som är döda i mobilvärlden idag. Konstigt att Mac Mini fick hörlursport förresten. Vem använder trådade lurar idag?

Handlar inte om det som säljs idag. Handlar om allt som redan finns.

När Apple släppte 3,5mm så var inte datorer så vanliga som när USB-standarden kom.

1,44mb floppy var ju aldrig bra från början heller och blev liksom aldrig bättre. För USB är det en annan sak, en 4mb sticka är fortfarande kompatibel med en dator idag och tvärt om sålänge den äldre datorn har stöd i hårdvaran.

Jag gör det i videosamtal på jobbet. Köpte ett par Jabra med kabel för USB-C Skönt att slippa fundera på om dom är laddade.

1 gillning

Som med alla nya tekniker som kommer så kräver det ju sina anpassningar om man vill fortsätta koppla in sina gamla tillbehör till en ny dator. Just USB har ju inga större problem med adapters och ibland kan man byta ut en sladd och ändå behålla tillbehöret.
Om ingen tar steget och pushar för att den nya tekniken ska bli standard så kommer vi vara kvar i USB-A i 10 år till.

Det där kan man ju dock sakna - är inte det på tapeten igen, iaf inom EU att det ska bli lättare att byta batteri?

Ganska vanligt när man sysslar med video-/musikredigering (fast behövs kanske inte dedikerad 3,5 mm-uttag iofs)

Synd att de inte är lika duktiga på att göra sig av med sina egna proprietära lösningar, tänker på lightning :smirk:

Fast har du USB-C så är det ju ganska lätt att plugga in en USB-C hubb som har både USB-A, Ethernet, 3,5mm och whatever du vill. Så ser fortfarande inte någon anledning till att ta upp plats med dessa gamla portar native direkt i datorn. Jag har iofs både USB-A, Ethernet, HDMI, 3,5mm och minneskortsplats i min Lenovo laptop på jobbet, men de enda portar jag faktiskt använder är USB-C. Både till dockan hemma och de USB-C dockor vi har på kontoret. Visst kan det vara skönt att ha exempelvis RJ45 ibland om man jobbar med IT för att tillfälligt koppla upp sig på ett trådat nät för att testa nåt, men ser ingen direkt nytta för gemene man att göra det på daglig basis. Som sagt, finns ju adaptrar och donglar som löser sånt ganska lätt.

Som @Erik säger, så är lightning ett aber. Hur kan Apple 2024 fortfarande sälja sina dyraste lurar med enbart lightning? Skulle nog mycket väl kunna köpa mig ett par Airpods Max om de hade USB-C. När jag gjorde mig av med gamla telefonen, ditchade jag varenda lightningkabel jag ägde. Nu finns det bara USB-C kablar i varenda vrå i hemmet.

Verkligen. Den kontakten var ju visserligen superbra när den kom och var väl ett svar på att om alla andra ska hålla på med olika USB-typer som bara är krångliga så gör vi en egen vändbar rundad kontakt som är enkel att använda. Men med USB-C så borde ju Lightning fasas ut betydligt snabbare än hur det är just nu,

2 gillningar

Det är väl bara att använda en USB-C till USB-A sladd för t.ex. en extern hårddisk som man i dagsläget kopplar in i USB-A porten, eller?

Apple har säkert stenkoll på sina argument varför man väljer att behålla/ta bort portar, vi andra kan bara spekulera :smiley: Kan ju vara allt ifrån kostnad att designa om en beprövad design, målgruppernas preferenser, fysiskt utrymme osv.

Känner man Apple rätt kommer dom knappast ge en max prestanda på alla uttag.

Av 5 stycken kommer säkert några gå på USB 3.0 (eller t.om 2.0?) och några på det senaste...

Tvärtom, känner jag Apple rätt så blir alla uttag likvärdiga. Det är ju bara att se hur det ser ut på MacBook idag. Ingen skillnad på uttagen.

Snarare glad, ger ju en extra port som inte är från 90-talet. Vill inte alls låta dryg, men vad använder man usb-a till när det snart är 2025?

Dom har ju gjort det förr med t.ex möjlighet till skärmutgång på några men inte på andra. Både M1 och M2 mini var sådana.

Alla Iphone är inte lika skapta heller utan för att ta tillvara på fördelen med USB C behövs PRO annars har man bara långsam USB2...