Apple ryktas jobba på en Chat GPT-utmanare

Från sajten:
image

Flera bolag har redan släppt sina ChatGPT-utmanare och nu rapporterar Bloomberg att Apple inte vill vara sämre och håller på att utveckla sin egna variant som går under namnet Ajax.

Ajax ska vara framtaget med hjälp av Googles maskininlärningsramverk Jax och det ryktades om att Apple funderade på att skriva avtal med OpenAI och testade även deras teknik internt men valde tillslut att gå sin egna väg. Exakt vad Apple kommer använda Ajax till vet vi ännu inte men med tanke på hur populärt det har blivit med tjänster som ChatGPT så vill nog Apple inte ligga efter de andra.

Projektet leds av Craig Federighi och John Giannandrea och dessa herrar har jobbat mycket med Siri tidigare så att Ajax som internt kallas för “AppleGPT” kommer implementeras in i Siri känns rätt rimligt. Det problematiska för Apple med en chatbot är att de måste ha så mycket information som möjligt för att fungera bra och med tanke på Apples ståndpunkt med sina användares integritet så kan de ha en utmaning framför sig. När vi kan tänkas se “AppleGPT” återstår att se men det ryktas om att de eventuellt kommer visa upp något under 2024.

Källa Bloomberg, via MacRumors

Att Apple sedan länge jobbar med en LLM, om inte annat för Siri, känns som en lågoddsare.

Frågan är väl om det kommer 'produktifieras' i något som liknar ChatGPT som Gurman påstår?

Jag är lite tveksam till det som en stand-alone-produkt, däremot har det ju ryktats om en Apple-sökmotor och detta kan ju vara vägen in. Alla dessa LLMs kommer tveklöst förändra hur vi söker på internet och Google verkar knappast ligga i framkant.

Vi får se Apple verkar ha svårt med ordet AI. De pratar hellre om maskininlärning etc..
Men jag tror en Apple sökmotor vore intressant.

Jag tycker det är bra att Apple inte pratar om AI eftersom det ju helt enkelt inte är sant med ChatGPT och liknande, de är inte intelligenta i någon slags faktisk mening.

1 gillning

Ja det är lite PR. Allt är nästan AI numera, även lågbudgetlurar typ Nokia G22 hävdar att de har en AI kamera.
Så kan vara bra att Apple distanserar sig lite.

Väldigt mycket PR skulle jag vilja säga, AI är trendigt. Det är ju väldigt stor skillnad mellan intelligens och inlärning.

Jag är helt med på att LLMs kommer förändra hur vi jobbar och hur vi interagerar med teknik och jag tror det kommer gå rasande fort. Men det är algoritmer som uppfattas som intelligenta snarare än faktiskt vara det. Kanske är det ett steg mot AI men för nu tycker jag vi ska kalla det för vad det är.

1 gillning

Apple håller på med det ändå. Fast mer i bakgrunden:
Apple’s GPT chatbot is already in use internally - The Verge

Jag: ”hej Siri pausa musiken”
HomePod: ”… vänta liten… vänta lite … vänta lite …Tyvärr, det är ett problem, försök igen”

Jag har inte höga förväntningar på en ”AppleGPT”. Men allt som gör Siri bättre blir jag glad av.

3 gillningar