Apple rullar ut 16.3 som aktiverar temperatur- och luftfuktighetssensorn i HomePods

Från sajten:
image

Apple har börjat rulla ut en uppdatering till HomePod som aktiverar fler sensorer i högtalarna.

Sedan HomePod mini kom har Apples högtalarserie haft temperatur- och luftfuktighetssensor inbyggt. Sensorerna har inte varit aktiverade men i och med utrullningen av senaste programvaruversionen AudioOS 16.3 är nu sensorerna igång.

apple HomePod 16.3

Den första versionen av HomePod har inte dessa sensorer utan det gäller enbart HomePod Mini och HomePod Gen 2. Sensorerna dyker upp i Apples app Hem. Temperatur och luftfuktighet från HomePod når vi från översta raden Klimat. Där kan vi se de enheter vi har i hemmet som rapporterar bland annat temperatur och luftfuktighet. Sedan går det att skapa automatiseringar genom att trycka på “+”-tecknet längst upp till höger.

Har 2st bredvid varandra, skiljer en grad mellan dom…..

Något tips på rolig eller effektiv automation med tempen? Förutom det självklara att den ska spela Nelly's "Hot in here" när tempen går över 25?

2 gillningar

Min uppfattning är att det är riktigt fattigt kring automatiseringar för temperatur tyvärr. Det är lite synd. Hade själv gärna både haft historik samt notiser om temperaturen sjunker/överstiger en viss nivå.

1 gillning

Hos mig skiljer det 2,5 grader mellan de två jag har stereo-kopplade (de på mellanvåningen). Kan dock inte lista ut vilken som är vänster eller höger i temperatursektionen…?

Du får nog lov att använda serienumret för att skilja dem åt.

Du kan hitta serienumret för temperatursensorn och sedan gå till ditt stereokopplade par och titta på höger respektive vänsters serienummer

1 gillning

Men man blir ju mest nyfiken på vad det är för hemliga rum du har där hemma?:wink::nerd_face:

3 gillningar

Ha. :crazy_face:
Well, det är namnen på 14-, 16- och 19-åringarna här hemma och deras rum - tänkte de skulle slippa ha sina namn synliga här…

3 gillningar

Bra, får göra så. :+1:

Förresten, lustigt att temperatursensorn på sex olika HomePod mini namnges på två olika sätt från Apple beroende på vilken enhet det är.

1 gillning

Lite som att dölja regplåten? :slight_smile:

Kan du inte dra ut sladden på en och se vilken som ej svarar?

1 gillning

Någon som vet något smidigt sätt att trenda temp och fukt över tid?

1 gillning

Trend tycker jag också vore kul, både över dygnet, veckan och längre tid.

Jag kan ingenting om Shortcuts men borde man inte kunna skriva temperatur-värdet och tid/datum till en Excel-fil med jämna mellanrum och rita graf/göra trend där?

Jag har elementstyrning i sommarstugan från Mill och där får jag trender på både temp och kW men bara i Mill-appen. Verkar inte som HomeKit har något stöd för det alls. Jag förstår att vissa märken som funkar ihop med HomeKit kan ha egna funktioner i sin app. Men nu skulle man ju vilja hämta data från HomeKit till en tredjepart-app istället liksom....