Spotify Wrapped 2024 är här och Spotify har sammanställt vilka artister, låtar och poddar som var mest populära runt om i världen men även i Sverige.
Den mest spelade låten på Spotify under 2024 här i Sverige blev countrydängan “A Bar Song (Tipsy) av Shaboozey och den svenska låten som fick flest spelningar är “VEM FAN E DU?” med Hooja & Miriam Bryant. Den artist som var mest streamad i Sverige blev Taylor Swift och när det kommer till vaggvisor så är det Humlan Djojj som tog sig upp i toppen.
När det kommer till poddar så är det P3 Dokumentär som ligger i toppen följt av Fallen jag aldrig glömmer och Rättegångspodden. Om du är sugen på att veta hur du själv har lyssnat under året så är det bara att öppna Spotify och trycka på Wrapped i toppen av appen. Nedan kan ni se topplistorna i sin helhet:
Topp 10 mest spelade låtarna på Spotify i Sverige 2024:
1. “A Bar Song (Tipsy)” – Shaboozey
2. “Beautiful Things” – Benson Boone
3. “VEM FAN E DU?” – Hooja, Miriam Bryant
4. “Låt Mig Va” – Bolaget, Victor Leksell
5. “Que Sera” – Medina
6. “Ikväll igen” – Bolaget
7. “Honey Boy ” – Benjamin Ingrosso, Nile Rodgers, Purple Disco Machine, Shenseea
8. “Kan Inte Gå” – Bolaget
9. “i like the way you kiss me” – Artemas
10. “Espresso” – Sabrina Carpenter
Topp 10 mest spelade poddarna på Spotify i Sverige 2024:
1. P3 Dokumentär
2. Fallen jag aldrig glömmer
3. Rättegångspodden
4. The Joe Rogan Experience
5. P3 Krim
6. Svenska brott
7. Framgångspodden
8. ursäkta
9. P3 Historia
10. Spöktimmen
Kan konstatera att det här är året jag lyssnat minst på musik sedan jag kanske var 13 år. Dessutom måste det vara något fel på min lista. Jag har aldrig hört talas om Janelle Monáe och än mindre spelat något av henne.
Sedan är det kanske lite pinsamt att jag lyssnat på en Rysk orkester när jag är så noga med bojkott. Jag har inte rett ut med mig själv om kultur ska omfattas av bojkotten. Ja, Shostakovich är ju också ryss, men en historisk storhet är lite annorlunda.
UI:t rekommendationer, spellistor får bara en dålig känsla varje gång jag öppnar appen. Har testat så många gånger och vaskat så många hundralappar på att testa men går verkligen inte.
Intressant. Jag måste erkänna att jag öppnar appen ganska sällan, jag ber mest Siri spela en artist, album, låt, spellista eller genre. Hemma spelar vi Get up mix (måndagar), Favorites mix (tisdagar) och New Music Mix (fredagar), däremellan en hel del My Station.
Jag är kanske i minoritet men jag tycker Music på Macen är sämre än vad iTunes. Inte för jag öppnar den ofta.
Ja det kan ju handla om användarmönster, jag bor ju nästan i Spotify-appen för att hitta nya, gärna lite mindre artister och kan ibland sitta alldeles för länge för att hitta nya guldkorn =)
Ah, det borde jag nog också göra. Problemet med mitt användarmönster är att jag förlitar på mycket på algoritmen för att det ska poppa upp nya grejer och den kan lätt bli lite likriktat.
Tidigare år har lyssnare kunnat få mer riktig data och insyn i sina mest lyssnade genrer. 2023 kunde man dessutom hitta den stad i världen vars musiksmak var mest lik sin egen.
I år är detta utbytt till personliga mikrotrender a la Tiktok. Mars var mångas “Pink Pilates Princess”-månad. Eller vad sägs som en “Talentkonkurrence [sic] Europop-fas”?