Apple presenterar nya Apple Watch Series 8

Från sajten:
image

Apple kickade igång eventet med Apple Watch Series 8 och den största nyheten blev temperatursensorn.

Det blev inga raka kanter i år heller men däremot blev det en temperatursensor som kommer se det till att hålla koll på både temperaturförändringar och menscyklar. Designmässigt så ser den identisk ut med Apple Watch Series 7 och Apple har lagt stort fokus på kvinnors hälsa i år.

Med Apples cykelkoll kommer du att kunna få data över när ägglossning kan ske och även uppskattad data för tidigare ägglossningar. Temperatursensorn kommer att läsa av temperatur var femte sekund under natten och känna av förändringar i din bastemperatur. Den kommer även fungera i symbios med EKG och pulsmätaren för att ge dig en bättre överblick på din hälsa.

Nya krockdetektor ser till att kontakta larmtjänsten om du hamnar i en trafikolycka. Den nya algoritmen ser till att den känner av vart bilen kan ha krockat och fungerar på majoriteten av alla privatägda bilar. Med nytt 3-axlig gyroskop och accelerometer i klockan kommer den att kunna läsa av stötar i upp till 256 g-krafter och registrerar datan i upp till 3 000 gånger per sekund.

Apple Watch Series 8 får likt de tidigare klockorna 18 timmar batteri tid men Apple presterade även ett nytt batterisparläge som släpps till alla Apple Watch från Series 4 och framåt. Det ska göra att klockan ska kunna hålla i 36 timmar men fortfarande bibehålla nödvändiga funktioner.

Apple Watch Series 8 kommer i aluminumfärgerna Midnatt, Stjärnglans, Silver, Product (RED) och rostfritt stål kommer i färgerna Silver, Guld och Grafit. Priset för storleken 41 millimeter startar på 5 495 kronor med aluminium och GPS, 6 695 kronor för GPS + Cellular. Priset för storleken 45 millimeter startar på 5 895 kronor med aluminium och GPS, 6 695 kronor för GPS + Cellular. Priset för storleken 41 millimeter startar på 9 495 kronor med rostfritt stål och 10 195 kronor för storleken 45 millimeter.

 

1 gillning

Batterisparläge ska bli intressant att se hur väl det kommer funka.

1 gillning

ja , va de bara på dom nya klockorna ?

Från Series 4.

1 gillning

Titan försvann… hoppas det kommer tillbaka nästa år.

För mig blev det "midnatt" i både armband och ur. 45 mm display.
Kommer nästa vecka. Efter det byter jag inte förrän mätning av socker kommer. Då lär det bli väntetid hos alla världens diabetiker.......

De sa under eventet att cellular nu skulle fungera i fler länder än hemlandet. Lite oklart om de gällde de svenska operatörerna.
Nice om så är fallet.

Både Telia, Telenor och Tre var på backdropen när de visade vilka operatörer som stödjer internationell roaming så borde komma hit. Detta är den grej som gör mig mest sugen på att uppgradera.

Skulle fungera på äldre aw modeller. :+1:

1 gillning

Ah, nice! Det missade jag. :partying_face:

Hade man i så fall gissat att det gäller alla operatörer som använder deras nät? Tänker t.ex. om det kommer gälla Halebop som använder Telias nät, eller om det bara fungerar med hutlöst dyra Telia?

Cellular Apple Watch funkar bara i nätägarnas nät med Halebop som undantag.

Idag ja, är för alla operatörer. Men nya WatchOS ska råda bot för det. Tänker att ingen operatör ännu går ut med info om detta innan mjukvaran har stöd.

Hur ska nya WatchOs råda bot på det? Det är nätägaren som sätter stopp för det

Ingen aning… fast Apple måste ha nån kontroll över det då de nu ”låser upp” funktionen även på äldre klockor.

1 gillning

De låser upp roaming vilket gör att du kan använda ett annat nät än ditt hemmanät. Har tyvärr svårt att se att det gör att andra operatörer automatiskt kan erbjuda abonnemang för aw. Hade varit väldigt bra om det vore så för det behövs mer konkurrens.

1 gillning

Försöka hitta en Series 7 45mm Rostfri och tjäna :wink: 1500-2000 eller bara köpa en 8:a.... ?
Internationell roaming och batteri spar läget kommer ju med watchOS 9 till 7:an
Temperatur sensorn behöver jag inte , några gånger per år är jag ute och åker bil där det finns noll täckning så då worst-case kan ju satellit och crash-detection funktionen komma till hjälp, men om jag köper en billigare klocka så blir det ju billigare att köpa en 14 Pro Max och då har ju den dom funktionerna

Eller har jag missat något extra som kommer med Series 8? Batteritiden är väl samma och Apple sa ju inget om någon prestanda förbättring mellan S7 och S8 chippet

Från sajten:
image

Apple Watch Series 8 presenterades med S8-chippet men även om det fick ett nytt namn så är det identiskt med det som sitter i Series 6 och Series 7.

Utveckligen har gått långsamt för Apple Watch när det kommer till prestanda. Apple har i stort sett uppdaterat chippet varannan generation sedan Series 2 och 3. När vi nu är framme vid Series 8 så har hoppet ökat med två generationer och det är samma chip som sitter i Series 6.

Macrumors gissning till utvecklingen är att Apple väntar in 3-nanometerstekniken vilket lär öka på batteritiden. Apple anser nog att Apple Watch inte behöver mer kraft för tillfället och att ett strömsnålare chip är vägen framåt.

Via: Macrumors

Då vill man ha series 9 alltså!

1 gillning

Eller än bättre s9 Ultra!
90h batteritid :joy:

1 gillning