Apple presenterade Mac Mini med M2 och M2 Pro

Från sajten:
image

Ryktet visade sig stämma och idag presenterade Apple nya uppdaterade Mac Mini. Den populära minidatorn kommer i två olika modeller med M2 och M2 Pro-chippen.

Apple presenterade för en stund sedan nya uppdaterade modeller av Mac Mini, en med processorn M2 och en med M2 Pro. Med de nya uppdaterade versionerna kan användaren nu köra krävande arbetsflöden för första gången på en kompakt dator. Utöver högre prestanda fås mer enhetligt minne och avancerade anslutningsmöjligheter, bland annat stöd för upp till två skärmar på M2-modellen och upp till tre skärmar på M2 Pro-modellen.

Mac Mini M2

Mac mini med M2 har en åttakärnig processor med fyra prestandakärnor och fyra effektivitetskärnor och en tiokärnig grafikprocessor. Den går att konfigurera med upp till 24 GB enhetligt minne och med 100 GB/s bandbredd går bildredigering i Adobe Photoshop och liknande upp till 50 procent snabbare än på föregående generation.

M2-modellen har två Thunderbolt 4-portar och stöd för upp till två skärmar. Det finns två usb-a-portar, en HDMI-port, en Gigabit Ethernet-port med alternativ för 10 GB samt ett uppgraderat hörlursuttag med stöd för hörlurar med hög impedans. För trådlös anslutning har de dessutom de senaste standarderna med wifi 6E för upp till dubbelt så snabb genomströmning som tidigare samt Bluetooth 5.3.

Nya Mac Mini med M2 och M2 Pro-processorn kan beställas redan idag och levereras den 24 januari. Pris startar på 8495 kronor.

Mac Mini M2 Pro

Nya Mac Mini M2 har en upp till tolvkärnig processor med åtta prestandakärnor och fyra effektivitetskärnor, en upp till 19-kärnig grafikprocessor, 200 GB/s minnesbandbredd – dubbelt så mycket som M2 – och stöd för upp till 32 GB minne.

M2 Pro-chippet är designat för oerhört strömsnål och betydligt snabbare uppspelning och kodning av video tack vare en kraftfull mediemotor. Denna mediemotor hanterar populära videokodekar på nolltid och kan spela upp till fem videoströmmar samtidigt i 8K ProRes 422 med 30 bilder/sekund eller upp till 23 videoströmmar samtidigt i 4K ProRes 422 med 30 bilder/sekund.

M2 Pro-modellen har fyra Thunderbolt 4-portar och stöd för upp till tre skärmar. Den har också stöd för en 8K-skärm. Det finns precis som i M2-modellen två usb-a-portar, en HDMI-port, en Gigabit Ethernet-port med alternativ för 10 GB samt ett uppgraderat hörlursuttag med stöd för hörlurar med hög impedans. Anslutning trådlöst via de dessutom de senaste standarderna med wifi 6E5 för upp till dubbelt så snabb genomströmning som tidigare samt Bluetooth 5.3.

Modellen med M2 Pro är upp till 14 gånger snabbare än den snabbaste Intel-baserade Mac mini-modellen.

Nya Mac Mini med M2 Pro-processorn kan beställas redan idag och levereras den 24 januari. Pris startar på 18 495 kronor inkl moms för M2 Pro-versionen.

Se dagens presentation från Apple

Blir det ett köp?

Källa: Pressmeddelande

Ehh, vänta lite skall jag bara slänga ut något på Tradera!

5 gillningar

Done!

6 gillningar

Skulle ha beställt en Mini åt föräldrarna förra veckan, men dom tyckte det blev för stressigt (pensionärer) just den kvällen jag var förbi. Så vi bestämde att vi skulle göra det nu på torsdag i stället. Tur att det inte blev någon större prishöjning och roligt med en M2 :slight_smile:

8 gillningar

Hade varit roligare med en ny HomePod ju!

3 gillningar

Som otroligt gammal pc användare har jag börjat intressera mig för en mac, sneglat på minsta studio varianten för ca 25500kr. Frågan är då m2 pro 10 kärnor med 32gb och 1tb lagring mot 512 i studion, vilket blir bäst.. Skiljer 500kr Hmm

Det jag uppskattar med Studion så himla mycket är de två USB-C-portarna och kortläsaren på framsidan.

Lagringen i de båda är lyckligtvis det enda jämförelsetalet som vi redan nu kan sia om då vi inte har prestandasiffrorna mellan de båda datorerna.

Så med det, vad kommer du använda datorn till?

Kopplar du in externa högtalare så har du ungefär samma effekt när det skall skakas rumpa på kontoret!

2 gillningar

Jag får nog skämmas lite där Peter, 90% minst av tiden använder jag bara webläsare, alldeles för många, det är en vana som är svår att bli av med. Typ just nu har jag 17 webläsare uppe & i dessa många många hundra flikar uppe, så 32gb går precis på min PC. Jag skulle nog kunna trimma ner det till hälften iallafall & då skulle kanske 24gb minne räscka, hört att macen är mer effektiv med minnet. Sen de andra 10% kör jag lite musikproduktion, en daw & lite mjukvarusynhar. Inga tunga grafiksysslor alls förutom att jag vill ha 2 skärmar som jag har nu. Har väldigt många externa diskar som jag samlat på mig under åren så antar jag får köpa lite usb hubbar också. Det ska bli intressant att få lite jämförelser mellan det som är släppt idag och Studion. Mvh :slight_smile:

Prestandamässigt spelar det ingen roll alls då tror jag. Däremot så skulle du nog må bra av 1 TB :slight_smile:

1 gillning

Vet vi när NDA går ut så det kan börja komma upp siffror på dessa maskiner?

Jag har för mig att de största nyhetssidorna brukar släppa dagen innan lansering medan alla halvgudar får vänta till samma dag som de släpps. Men UPS brukar alltid lyckas sabba det där genom att leverera en dator till någon Joe i någon mindre håla i USA.

Den med M2 Pro är den första riktigt intressanta stationära datorn från Applen imo. Men prislappen slutar på norr över 30K när man valt till vettig mängd minne och lagring.

Att de ens erbjuder en "Pro"-modell med 512 GB i lagring är lite skrattretande, och känns som ett sätt att få priset att framstå som lägre än vad de egentligen är.

Sitter precis i samma sitts, gammal MacPro.

• Final Cut, 2-10 multicam 4K
  • Capture One
  • Livestreaming med Blackmagic HDMI-kort (funkat på resande fot med min MacBook Pro sista Intel 2,4 GHz åttakärnig Intel Core i9‑processor nionde generationen ) upp till 6-8 kameror 4K.

Var helt på det klara med att köpa en MacStudio, M1 Max (funderar på ultra för att få två väldigt dyra Thunderbolt portar på framsidan).

Men med nya Mini och M2 Pro så blir det något annat.

• Mac Studio M1 Max, 24-kärnig, 32 RAM, 2 TB, 32 995 kr

• Mac Studio M1 Max, 32-kärnig, 32 RAM, 2 TB, 35 495 kr

• Mac Mini M2 Pro, 12-kärnig processor, 32 RAM, 2TB, 34 745 kr

• Mac Studio M1 Max, 32-kärnig, 64 RAM, 2 TB, 37 995 kr

Så det är nog till att invänta lite tester och se vad användare tycker.

När jag klickar fram enligt mina behov & budget framkommer en intressant duell mellan Mini M2 & Studio:

Mini M2 10c,32GB,512GB,10Gbit 24754 kr
Studio M1 Max 10c,32GB,512GB,10Gbit 25490 kr

Mini har nyare CPU, medans äldre M1 Max har mer kärnor och annat gott. Tufft val.

1 gillning

Sjukt – har fortfarande inte fått leverans av den.