Någon som har koll på om köp med Apple Pay genererar poäng (och i så fall hur)?
Många företag och kedjor har ju egna poängsystem och för att det ska funka behöver ett betalkort registreras i resp. tjänst.
Som jag har fattat det genererar varje fysiskt kort ett eget kortnummer när det knyts till Apple Pay. Det är också det numret som syns på kvittot när ett köp har genomförts (och jag tror att även detta nummer skulle behöva läggas in för att poäng/cashback ska registreras). Problemet är dock att det endast går att se de fyra sista siffrorna... Eller går hela det 16-siffriga numret att få fram på något sätt?
Har inte tänkt på detta så tvungen att kolla upp det. Jag har Resurs Gold och får poäng när jag betalar via Apple Pay utan att behövt skriva in något speciellt kortnummer.
På ICA har jag registrerat både min AppleWatch och iPhone til mitt ICA-medlemskap. Så det räcker att blippar klockan eller telefonen vid självscanningskassan så tar den fram min scanning och även registrerar poängen.
Tror inte du kan se hela kortnumret något stans, har letat efter det en annan gång men dom flesta butikerna kan hjälpa dig att koppla ditt kort till ditt medlemskap när du handlar.
Du kan koppla ditt ApplePay nummer genom att blippa klockan eller mobilen i butikens kort terminal, på samma sätt som du registrerar ett vanligt plastkort.
Klocka och mobilen har olika ApplePay nummer.
Man kan inte se sitt ApplePay nummer bortsett från de sista 4 så det fungerar inte där man måste knappa in sitt ApplePay kortnummer på nätet för att koppla till butikens bonusprogram.
Bonus poäng till kortet får du oavsett om du betalar med ApplePay eller det fysiska kortet.
Då gissar jag du har registrerat "Pay enheterna" fysiskt i kassan hos Ica?
När det gäller Resurs antar jag det är tjänsten själv som genererar poäng. Om du skulle ansluta kortet till t.ex. Ica tror jag att du måste registrera både fysiskt kort och Pay-kort hos dem för att kunna få poäng från deras system.
Frågan är om det alls är möjligt att lägga in Apple Pay för intjäning av poäng/cashback från tredjepart hos tjänster där det ej finns en fysisk kassa tillgänglig?
Min erfarenhet är att köp som är gjorda med Apple Pay ej genererar poäng hos tredjepart någonstans om enhetens unika nummer ej registreras i företagets kassa eller liknande, trots att det fysiska kortet är kopplat till samma tjänst.
Alla Apple Pay enheter (iPhone och Watch) måste registreras eftersom dom har unika nummer som inte är samma som det fysiska kortet.
Efter det kommer dina köp ge bonus och liknande.
Svårare är det inte.
Allt du handlar för på kortet (i alla fall Amex) blir ju bonus. Spelar ju ingen roll om du använder det fysiska kortet, Apple Pay eller typ PayPal där jag har mitt kort kopplat.
Det har inget med att göra om du kopplat det i butiken.
Jag tror att du missförstår frågan... Självklart får du poäng på ditt Amex-konto, men för att få poäng även hos t.ex. Hemköp måste du också registrera dina kort hos dem.
Tills ansiktsigenkänning är såpass bra att butiken automatiskt ser vem du är så fort du kliver in behöver du själv berätta det genom att regga sitt betalkort, visa legg, bonuskort m.m
Sorry, lensv. Var en allmän kommentar och inte riktat till dig. Tryckte fel…
Det tråkiga är att man trots allt blir tvungen att bära omkring på sitt plastkort om man vill använda sig av tjänster som exempelvis Eurobonus Shopping. Hos dem registrerar man valfritt antal kort för intjäning av SAS-poäng i en mängd utvalda butiker, men eftersom registrering kräver det 16-siffriga kortnumret ser jag inga möjligheter till att använda Apple Pay där.