Apple nekade Microsoft att släppa Xbox-exklusiva titlar i App Store

Från sajten:
image

När Microsoft tänkte släppa spelstreamingtjänsten xCloud till iOS förra året blev det blankt nej. Nu avslöjar privata e-postmeddelanden delar av förhandlingen.

App Stores riktlinjer blev en stor snackis förra året när flera spelstreamingtjänster nekades att släppas till App Store. En av dessa var Microsofts xCloud tillsammans med deras Xbox-bibliotek. Enligt App Stores riktlinjer krävs att spel släpps som individuella appar och att molntjänster med spelbibliotek är förbjudet.

The Verge har nu fått ta del av Microsofts förhandling med Apple över e-post som tydligt visar hur Microsoft försökte till det yttersta att få släppa xCloud till App Store. Microsoft gick så långt som att erbjuda att sina exklusiva Xbox-titlar skulle enskilt finnas tillgängliga i App Store tillsammans med beskrivning och betygsättning. Men nekades ändå av Apple med anledningen att även dessa titlar skulle omdirigera användaren till xCloud istället för att vara enskilda appar.

Ytterligare anledning till att xCloud aldrig släpptes till App Store var att Microsoft skulle ta betalt för spelen genom molntjänsten utanför App Stores avgift på 30 procent. xCloud och andra spelstreamingtjänster erbjuds numera genom webbläsare till iPhone utanför App Stores riktlinjer.

Källa: The Verge

Så otroligt trist att det inte gick i lås.

så det finns fotfarande inte till apple enheter?. xCloud skulle vara grymt på apt

Xcloud går via safari

1 gillning

Och då funkar BT controller också?

Jag provade det igår till Mac mini med min Xbox kontroll och det gick via safari. Men jag kör ju inte kabel så var ingen bra feeling.

Var det hög latency mot kontrollern menar du?

Fördröjning. Vet inte om det beror på kontrollen eller om jag kör trådlöst internet.

Samma sak om jag kör spel på series x via cloud utan att ladda ner, är heller inte spelbart.

jasså?. Jag kör ofta via xcloud och märker ingen fördörjning. hemma kör jag på wifi 5ghz…på hotell kan jag märka viss fördröjning men inget störande.

Fungerar bra för mig både på iPad och via streaming på xbox.

1 gillning