Apple når 2 biljoner dollar i marknadsvärde

Från sajten:
image

Apple nådde under dagen hela 2 biljoner dollar i marknadsvärde vilket gör det till det första amerikanska bolaget någonsin att göra.

Det är alltså 17 375 400 000 000 kronor och det är ju jättemycket pengar. Tidigare har endast Saudiska oljebolaget Aramco varit värt så mycket men minskat och nu är Apple det mest värdefulla bolaget på planeten.

Vi kan konstatera att det hände inte på Steve Jobs tid.

Amazon och Microsoft är fast någonstans runt 1,7 – 1,8 biljoner dollar men det skall nog gå bra för dem också framöver.

Intressanta jämförelsetal i dollar

  • 23 000 000 000 000 dollar = Amerikanska stadsskulden.
  • 2 000 000 000 000 dollar = Apples marknadsvärde.
  • 13 000 000 000 dollar = Svenska stadsskulden.
  • 300 dollar = Teknikveckans Patreon-bidrag.

Via Bloomberg.

 

2 gillningar

TV är snart ifatt…:blush:

Jag lämnar brasklappen att jag kan ha fel…men blir inte 2000 miljarder dollar 2 biljoner dollar? :thinking:

Esse har översatt fel. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nej men jag missade tre nollor under jämförelsetalen.

tokfrans…300 har TV Patreon

Håller med att vi pratar om hisnande tal, men det borde ”bara” vara biljoner vi pratar om (på svenska)…

Triljon ska ha 18 nollor. Biljon är 12 nollor.

Men de ju 21 nollor …

Apple har nått 2.000 miljarder dollar, alltså 2 biljoner dollar, alltså 2.000.000.000.000 (12 nollor) dollar.

Billion dollars på engelska är miljarder dollar på svenska. På engelska har Apple alltså nått 2.000 billion dollars, vilket alltså är 2.000 miljarder eller 2 biljoner dollar på svenska.

Trillion på engelska är detsamma som biljon på svenska.

3 gillningar

Ah så klart. Tyckte jag dubbelkollade på Wikipedia där trillion på engelska tar en till triljon på svenska - men mycket riktigt så förklaras det längre ner. Pinsamt.

Ha, även solen har sina fläckar. :smiley:

hahha :heart_eyes:

Fatta om SD skulle försöka förklara detta…:grin:

1 gillning

Varför inte att ändra artikeln när felet ändå är upptäckt? Blev ju häpnad över “miljard miljarder”.

Och i jämförelsen blir ju Apples värde 10 ggr mindre än amerikanska statsskulden, inte 100 000 ggr större.

Det är ändrat :slight_smile:

Jag hade inte gått ur sängen för hälften. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Den blir aldrig gammal. :rofl:

2 gillningar

Hahha :slight_smile:

om apple täcker svenska stadskulden… skulle de fortfarande inte få bygga vid kungsträgården då?

Om du ändå är i farten skulle du kunna även ändra uppgifterna för Amazon och Microsoft. :wink: