Många av oss som använt produkter från Apple sedan lång tid tillbaka har utvecklat, nästintill en kärlek till dessa. Därför fanns ett besök på Apple Muzeum inbokat vid ett besök i Warszawa.
Utan att ta mig vatten över huvudet skulle jag säga att de flesta av oss som använt produkter från Apple under många år har en del rariteter i våra gömmor. Kanske inte direkt rariteter i ordets rätta bemärkelse men produkter som vi inte kan göra oss av med. De står där på en hylla eller ligger nerpackade i en kartong på vinden. Vi kan helt inte göra oss av med dessa då de kanske är förknippade med något speciellt minne. Åtminstone är det så för mig, här hemma finns det originalförpackningar i bra och välvårdat skick med produkter som säkerligen gett upp för många år sedan. En del har jag sålt av genom åren och en del har dessvärre landat på tippen.
Därför var det med glädje jag steg in genom dörrarna till Apple Muzeum som ligger i Polens huvudstad, Warszawa. I en stor fräsch lokal på ungefär 700 kvadratmeter finns det som enligt uppgift är världens största samling av Apple-prylar. Nyfiken på vad som finns att beskåda där? Läs vidare och minns prylarna du säkert använt en gång i tiden!
Apple Muzeum och samlingen
Samlingen som finns utställd på Apple Muzeum i Warszawa sägs vara den största i världen med totalt runt 1.600 olika objekt. Faktum är att samlingen är så omfattande att de roterar den var sjätte vecka eftersom allt inte kan visas upp samtidigt. Innan man ens kommer in i lokalen förstår man att det finns mycket att se här. I glasmontrar runt om i lokalen kan du uppleva en tidsresa från sällsynta objekt till de mer vardagliga. Att ta bra bilder var lite svårt eftersom mycket reflekterades i montrarnas glasskivor och i vissa fall påverkade belysningen i taket bilderna också men jag hoppas kunna ge ett smakprov av vad som finns att se här.
Allt är prydligt uppställt och det är lätt att se de olika utställda objekten. Alla är beskrivna med en kort text om vad det är för produkt och ett årtal när den lanserades. Jag pratade med en av killarna som tog emot besökare och fick reda på att alla produkter är fungerande vilket tyder på att det finns personer där som brinner för äldre teknik och har en önskan om att den ska fungera också! Det är för övrigt den tredje lokalen för museet eftersom det växer och nu finns den på promenadavstånd från stadens centrum och det stora köpcentrat Złote Tarasy.
Även om en del skyltar är på polska så finns det möjlighet att hänga med via mobiltelefonen och en interaktiv rundtur i denna. Steg för steg guidas du runt i lokalen vid de olika sektionerna och får lite mer kött på benen kring produkterna. Det är inga som helst problem att gå runt i sin egen takt eller att gå tillbaka om man vill se en produkt igen eller om man tror att man missat något. För tro mig, det finns så mycket här att se att två varv är ett minimum.
Varianterna av den gamla Macintosh-datorn är många och minnena från när jag gick och lärde mig Aldus Pagemaker en gång i tiden på en sådan här väcktes till liv!
Det är inte bara renodlade Apple-produkter som finns här, även produkter som var nära relaterade till Apple förr i tiden finns utställda här, bland annat en mängd NeXT-datorer från Steve Jobs-tiden.
Glöm heller inte bort att Apple en gång i tiden tillverkade massor med kringutrustning och ja, den finns också här. Allt från kameror, bildskärmar till högtalare och skrivare i mängder finns att beskåda här.
Alla tänkbara varianter av gamla handdatorer av typen Newton, iPods och gamla iPhones och iPads finns också i samlingen.
Intrycket av samlingen på Apple Muzeum
Samlingen är imponerande och att få alla dessa flashbacks från forna tider är bra för själen. Produkterna man en gång ägt själv och de som man önskar man hade ägt – allt finns här och som gammal Apple-nörd så uppskattade jag verkligen att gå runt här i lugn och ro.
Enda besvikelsen var väl att jag inte såg min gamla Performa 450 som startade det hela för min del. Inte heller min Performa 6200 fanns utställd här men å andra sidan så kan de mycket väl finnas bakom lyckta dörrar eftersom utrymmet trots allt är begränsat.
Extra kul också att se så många originalkartonger och förpackningar här. Dessa finns utställda ovanpå montrarna så det gäller att titta uppåt också. Bara en sådan detalj tyder på att det ligger mycket kärlek bakom samlingen!
Jag har tidigare besökt ett Apple Museum som låg i Prag för ett par år sedan. Där fanns också mycket sevärt men inte lika mycket som visas upp här och det museet har dessvärre stängt efter lite konstiga omständigheter, i alla fall om man ska tro det som finns att läsa på nätet. Här finns i alla fall alla de prylar du kanske sett genom åren men också de som aldrig nått oss vanliga dödliga.
Gillar du prylar och besöker Warszawa tycker jag absolut att du ska besöka Apple Muzeum eftersom det ligger centralt i staden. Räkna med åtminstone minst 1 timmes besök där men det beror på hur noga du vill titta på allt. Biljetter kan köpas visa hemsidan och kostar mellan 45-55 zloty (103-125 svenska kronor) beroende på tid för besöket (lite dyrare på helgerna).
Vilka av produkterna här finns på din topp-5 minneslista över produkterna från svunna tider och vilken överraskade dig mest? Diskutera gamla minnen i Bubblan och fly vardagen för en stund!
Recension:
Fördelar
- Mängden utställda produkter
- Snyggt utställt
- Alla minnena som kommer tillbaks
- Produkterna du glömt bort...
Nackdelar
- Att inte allt kan ses samtidigt
- Påminns om produkter man ägt och slängt...
Detaljer
Information om Apple Museum i Warszawa:
- Antal objekt: mer än 1600 st
- Hemsida: https://applemuzeumpolska.pl/en/main-page/
- Adress: Fabryka Norblina, Żelazna 51/53, 00-841 Warszawa, Polen
- Ägare: Jacek Lupina
Sammanfattning
Jag kan varmt rekommendera ett besök på Apple Muzeum i Warszawa. Här finns en otrolig mängd Apple-prylar utställda tillsammans med andra relevanta objekt. Att gå runt och titta på alla produkterna ger dig massor av gamla minnen tillbaka, åtminstone om du är en gammal Apple-användare. Det är väldigt trevligt att det finns eldsjälar som förverkligar ett museum som detta och att allt är i så fint fungerande skick. Det är dock med viss ångest man lämnar lokalen, nämligen den att man slängt så många produkter genom åren...
Betyg: 4.5 / 5

Galleri