Apple Music kommer med något nytt, snart

Vad gäller BT oavsett hörlur eller vanlig högtalare så klarar BT inte lossless. Så där går man bet. Ska man få ut det ur iPhone är det en sådan här man bör skaffa:
Audioquest DragonFly Red - Hitta bästa pris på Prisjakt
Men då är det trådat och då måste ju högtalaren ha en sådan ingång.

Man kan använda AirPlay 2 för lossless, men bara upp till CD-kvalitet. Vill man ta de ännu bättre nivåerna måste man köra trådat och då tror jag man också bör ha en anläggning som matchar nivån.

Sedan finns det mängder av trådar på nätet som hävdar att lossless ändå blir bättre än lossy vi BT. Det håller jag för osannolikt. Möjligen är Tidal(vilket de flesta trådar handlar om) mer noggrann med inspelningskvaliteteten på sina låtar, så att det blir bättre på det viset.

Håller som sagt helt med. Och bland de 0,5% som inte skiter i “det” kan nog de flesta enas om att det är tillräckligt bra med lossy i de flesta situationer. Och så min gamla käpphäst, inspelnings kvalitén(eller vad vi ska kalla överföringen till aktuell media) är minst lika avgörande.

Tänker lite på när SACD och DVD-Audio lanserades. Det gick inte så värst bra. :grin:
CD:n blev en stor framgång p.g.a. att den lät bättre än kassettband och även vinyl (för de flesta), men framförallt blev det enkelt att spela skivor. T.ex. att byta spår eller pausa musiken tillfälligt.

Samma sak när de strömmande musiktjänsterna kom. Det blev enkelt. DET säljer (uppenbarligen).

Jag lyssnar ganska mycket både via Airpods (till och från jobbet) och via “skithögtalare” på jobbet. Det duger gott. Men hemma vill jag ha nått bättre. :innocent:

Bra summerat. Jag brukar säga att jag vill ha bra ljud där jag är på ett så enkelt sätt som möjligt. Då kan det vara AirPods ena gången, bra BT en annan och är jag hemma vill jag kunna spela lossless. Var stund har sin kvalitet.

1 gillning

Då var det släppt: Apple Music announces Spatial Audio and Lossless Audio - Apple

Ingår i vanliga Apple Music abonnemanget och kommer nästa månad.

5 gillningar

Spotify har andra prioriteringar:

1 gillning

Det gäller att veta vad man ska prioritera

1 gillning

Från sajten:
image

Som vi skrev tidigare idag så kunde Apple komma med nyheter väldigt snart. Det gjorde de redan idag!

Via ett pressmeddelande vill de tala om att den största nyheten inom ljud någonsin är på väg. Det handlar om att alla prenumeranter av Apple Music får musik i rumsligt ljud och Dolby Atmos. Inte bara det – vi får också förlustfritt ljud!

Lossless är något fler och fler efterfrågar och nu levererar även Apple detta. Kombinerat med rumsligt ljud och möjligheten för producenter att producera direkt till Dolby Atmos ska göra att vi får en helt ny upplevelse av musiken. Både i din stereoanläggning hemma och i dina enheter. Värt att tänka på är att blåtand inte klarar av detta och fungerar då enbart med hörlurar med kabel och högtalare med kabel eller wi-fi.

“Apple Music gör sitt största framsteg någonsin inom ljudkvalitet”, säger Oliver Schusser, Apples vice vd för Apple Music and Beats®. ”Att lyssna på en låt i Dolby Atmos är som magi. Musiken kommer från hela din omgivning och låter otroligt. Nu ger vi denna riktigt innovativa och uppslukande upplevelse till våra lyssnare med musik från deras favoritartister som J Balvin, Gustavo Dudamel, Ariana Grande, Maroon 5, Kacey Musgraves, The Weeknd och så många fler. Prenumeranter kommer också att kunna lyssna på deras musik i högsta ljudkvalitet med Lossless Audio. Apple Music som vi vet är på väg att förändras för alltid. ”

Apple kommer även att låta hela sin musikkatalog med mer än 75 miljoner sånger tillgängliga i Lossless Audio. Apple använder ALAC (Apple Lossless Audio Codec).

  • Spatial Audio med stöd för Dolby Atmos och Lossless Audio kommer att finnas tillgängligt för Apple Music-abonnenter utan extra kostnad.
  • Tusentals spår kommer att finnas tillgängliga i Spatial Audio med Dolby Atmos vid lanseringen, med fler som läggs till regelbundet.
  • Apple Musics katalog med mer än 75 miljoner låtar kommer att finnas tillgänglig i Lossless Audio.

Inställningen för att ta del av Lossless kommer vara Opt in, vilket betyder att vi aktivt behöver gå in och aktivera Lossless. Detta görs under Inställningar> Musik> Ljudkvalitet. Här kan vi välja olika upplösningar för olika anslutningar som mobil, Wi-Fi eller för nedladdning. Apple Musics Lossless-nivå börjar på CD-kvalitet, som är 16 bitar vid 44,1 kHz (kilohertz) och går upp till 24 bitar vid 48 kHz och kan spelas på Apple-enheter. För den verkliga audiofilen erbjuder Apple Music också Hi-Resolution Lossless hela vägen upp till 24 bitar vid 192 kHz.

Lossless går inte avnjuta med AirPods och AirPods Pro då blåtand stryper och komprimerar ljudet. Via våra AirPods Max kan vi avnjuta härligheten men då krävs det att vi kör dem trådat med denna kabel.

När det kommer till Dolby Atmos så kommer det vara standard och Apple Music kommer automatiskt spela Dolby Atmos-spår på alla AirPods®- och Beats-hörlurar med ett H1- eller W1-chip samt de inbyggda högtalarna i de senaste versionerna av iPhone®, iPad® och Mac®.

Via: Apple

2 gillningar

Notera att lossless kräver kabel till hörlurarna.

1 gillning

Detta vill en uppleva. Låter som en vinnande kombination med lossless och rumsligt ljud!

2 gillningar

Det här kan vara den största nyhet någonsin från Apple som enbart kommer kosta 395 kr. En sladd för 395 kronor…:sunglasses:.

Sedan är frågan om AirPods Max på något bakvänt sätt var tvungen att ha just den sladden för att kunna spela trådat från iPhone? Eller kan man köpa en extern DAC? Typ denna:
https://www.hifiklubben.se/audioquest-dragonfly-red-da-omvandlare/aqdragonflyred/?gclid=CjwKCAjwqIiFBhAHEiwANg9szid6EwiN6BqXccAJR6JxpJJAGPCpsZ2bvYq5y_RODsy4eB5qUhJzYxoCypQQAvD_BwE

En sladd som inte går att använda till varken iPhone eller iPad. :neutral_face:

1 gillning

Våra gamla iPhone och iPads med 3,5mm uttag kommer bli värdefulla och sälja bra på Tradera. :money_with_wings::money_with_wings::money_with_wings:

Du tänker att man måste ha en sak till?

Ska bli intressant att följa Spotifys lansering, Sa de att det skulle komma i höst? Hade de fått span på Apples planer och ville gå ut och markera revir även om det var ett halvlöst skott tror ni?

Funkar lossless via AirPlay2?

Japp!

1 gillning

Efter lite research har jag kommit fram till att det inte alls löser någonting med den kabeln, om det beror på att den digitala signalen blir analog för att sedan bli digital igen eller om hörlurarna använder AAC även i det sammanhanget så är slutresultatet att lossless blir lossy och att man inte märker någon skillnad.

Hur kom du fram till det?

Folk som provat via Tidal och andra lossless-tjänster.